آموزش دوخت کت زنانه و مردانه

آموزش دوخت کت

این روزها استفاده از کت علاوه بر آقایان برای خانم ها نیز بسیار متداول شده است و می توان گفت یکی از بهترین لباس های رسمی جهت شرکت در جشن ها و مهمانی های رسمی است. اما ممکن است این مشکل برای هر کدام از شماها پیش آمده باشد که کت مناسب با استایل و یا مدل دلخواهتان را نتوانید در بازار و تولیدی ها لباس پیدا کنید، به همین جهت تصمیم به دوختن کت در خانه بگیرید و به دنبال آموزش دوخت کت در وبسایت ها و کانال های خیاطی باشید.

ما در این مقاله به چند مورد آموزش دوخت کت زنانه و مردانه با ساده ترین روش ها می پردازیم و شما در پایان مقاله به راحتی می توانید کت دلخواهتان را بدوزید و استفاده کنید.

دوخت کت زنانه یقه شالی

اولین مدل کتی که می خواهیم به شما آموزش دهیم کت زنانه یقه شالی است که می توانید به راحتی آن را با هر استایل و فرمی که می خواهید از سارافن گرفته تا دامن کوتاه و شلوار به خوبی ست کنید. کت یقه شالی زنانه یکی از جدیدترین مدل های کت موجود در بازار است که ترک های پشت آن و همینطور یقه خاصی که دارد کت را از فرم سادگی خارج کرده و به شما استایلی شیک و رسمی می دهد.

همانطور که می دانید پیش از اقدام به هر کاری در خیاطی نیاز است ابتدا الگوی مادر داشته باشید، الگوی مادر همان الگوی ابتدایی است که می بایست ترسیم کنید و سپس سایر کارها در خصوص تغییر و یا ایجاد طرح جدید را بر آن اعمال کنید که در ادامه مقاله به شما طریقه تهیه الگوی مادر را شرح می دهیم. اکنون به ادامه آموزش دوخت کت یقه شالی زنی می پردازیم:

دوخت جلو کت یقه شالی زنانه

پس از تهیه الگوی مادر نوبت به ترسیم و اعمال بخش جلویی کت بر روی الگو می رسد:

  • ابتدا بر روی الگوی جلویی از خط سرشانه به مقدار 2 یا 3cm به قسمت داخلی بروید و نقطه به دست آمده را نقطه a نامگذاری کنید. این بخش از الگو جهت قسمت باز یقه کت تعیین می شود. توجه داشته باشید که این نقطه را به هر شکلی که می خواهید و با سلیقه خود می توانید ترسیم کنید به این صورت که می توانید آن را به شکل یک خط مستقیم و یا به شکل خطی حالت دار ترسیم نمایید.
  • سپس برای ادامه خط یقه و قسمت باز آن می بایست از خط کمر به مقدار 1 یا 2 cm به سمت بالا بیایید و نقطه به دست آمده را نقطه b تعیین کنید.
  • برای اینکه پشت گردن یا یقه از پشت به صورت تا خورده قرار داده شود می بایست به مقدار 10 الی 11 cm به سمت داخل علامت گذاری کنید و نقطه به دست آمده را نقطه c ناگذاری کنید. برای ادامه این کار لازم است که به همان مقدار از بخش پایینی الگو خود به طرف بیرون علامت گذاری کنید و آن نقطه را نیز نقطه D بنامید و در ادامه برای به دست آوردن طرحی از یقه که می خواهیم لازم است که نقطه c و d را به شکل حالت دار و یا هلالی به یکدیگر متصل نمایید.
  • پس از انجام مراحل بالا جهت مشخص کردن بلندی شال کت می بایست از بخش پایینی الگو به همان مقداری که دوست دارید شال شما بلند باشد را ترسیم کنید.( به طور مثال 20 الی 24 cm) نقطه به دست آمده در این قسمت را نقطه e بنامید و سپس بر روی خط ترسیم شده به موازی نقطه d و به همان مقداری که ترسیم شده است یعنی 10 الی 11mc به قسمت بیرون خطی ترسیم کنید و نقطه به دست آمده را نقطه f نامگذاری کنید. سپس از نقطه d به شکل منحنی بر روی خط به دست آمده f-e یک خط حالت دار هلالی مانند را ترسیم نمایید.

در اینجا ترسیم بخش پایینی و جلوی کت شما به پایان رسیده است و حال نوبت به ترسیم پشت الگو است که در زیر به آن می پردازیم.

آموزش دوخت قسمت پشت کت یقه شالی زنانه

پس از ترسیم الگوی بالاتنه جلو نوبت به ترسیم الگوی بالاتنه پشت می رسد، گفتنی است که الگوی بالاتنه پشت را برای هر نوع کتی که بخواهید می توانید استفاده کنید چنانچه قصد داشته باشید کتی جدید با جلوی کت متفاوتی بدوزید این الگویی که طراحی می کنید قابل استفاده است.

  • پس از تهیه الگوی مادر یا اولیه بالاتنه و ترسیم آن با توجه به اندازه های بالاتنه خود می توانید مدل های و تغییرات لازم را در آن اعمال نمایید.
  • ابتدا الگوی ترسیم شده پشت کار را در کنار الگوی جلو بگذارید و از بخشی که نقطه باز یقه در الگوی جلو ترسیم شده است در الگوی پشت نیز به مقدار 1 یا 2 cm به قسمت درونی الگو بروید و نقطه به دست آمده را مشخص کنید و از سمت بالای الگو به مقدار 1 الی 1.5cm بخش بالایی یقه را ترسیم نمایید.
  • در ادامه از نقطه به دست آمده مجددا به مقدار 9 الی 11 cm به سمت جلوی الگو بروید و نقطه به دست آمده را نقطه h نامگذاری کنید، سپس هر دو نقطه به دست آمده c و h را به یکدیگر و به شکل هلالی متصل نمایید.
  • پس از پایان طراحی الگو با استفاده از یک رولت طرح ترسیم شده را بر روی کاغذ الگویی دیگر انتقال دهید. توجه داشته باشید که دو خط بالا و پایین الگو یعنی خط کمر و خط سرشانه را نیز بر روی کاغذ الگوی جدید ترسیم کنید.

بستن ساسون الگوی جلو

  • جهت بستن ساسون الگو جلو می بایست بخش جلویی کت را از قسمتی که خط پایین الگو قرار دارد با استفاده از قیچی برش دهید و ساسون بزرگتر را تا قسمت سرشانه یعنی بالای خط الگو را با استفاده از قیچی جدا نمایید، با این کار الگوی ترسیم شده شما به دو قسمت تقسیم می گردد. سپس ساسونی که بر روی سینه قرار می گیرد را قیچی کرده و آن را با چسب ببندید.

آموزش طراحی برش عصایی بر روی کت

  • از خط کمر به مقدار 10 الی 12 cm به سمت بالا خطی ترسیم می کنیم و نقطه پایانی را علامت گذاری می کنیم، سپس به مقدار 1 یا 2 cm از ساسونی که در وسط قرار دارد به سمت بالا بروید و نقطه به دست آمده را با نقطه به دست آمده قبلی که علامت گذاشتید به یکدیگر متصل نمایید. سپس وسط خط ترسم شده را مشخص کنید و به مقدار 2 یا3 cm به طرف بالا یعنی خط سرشانه خطی جدید ترسیم کنید و پس از آن توسط همین خط یک نیم دایره ایجاد کنید، با این کار برش عصایی کت شما ترسیم می گردد.
  • به همین شکل برای قسمت پشتی الگو نیز یک برش عصایی ایجاد نمایید.

آموزش دوخت ترک پایین کت یقه شالی زنانه

  • ابتدا برای این کار می بایست توسط یک خط کش از دو سمت ساسون راسته های ایجاد شده دو قسمت ساسون را ترسیم نمایید.
  • پس از ترسیم ساسون ها آن ها را با استفاده از قیچی تا قسمت بالا کاملا برش دهید، بعد از انجام این کار میبینید که الگوی ترسیم شده کت یقه شالی شما به دو قسمت تقسیم شده است.
  • بعد از انجام مراحل بالا یک کاغذ الگوی دیگر زیر الگوی ترسیم شده بگذارید و جهت بخش وسطی پشت کار از دو سمت الگو و همینطور برای الگوی بعدی از قسمتی که ساسون دارد به مقدار 3 الی 5 cm فضای اضافه بدهید، با این حالتی ترک به الگو یا پارچه می دهید. سپس بخش های اضافی الگو را جدا کنید زیرا این قسمت ها در زمان انجام خیاطی مورد استفاده قرار نمی گیرد.
  • اکنون نوبت به اندازه گیری خط کمر تا خط انتهایی کت است، دقت داشته باشید که این اندازه همراه با فضای اضافی گرفته شود و اوزمان حتما باید رعایت شود. در ادامه بخش هلالی مانند آن را به قسمت پایینی کت متصل نمایید تا بخش ترک کت مرتب و یک اندازه ایجاد شود و شکلی بد و نامرتب پیدا نکنید.

آموزش دوخت یقه به کت

دوخت یقه به کت می بایست از طرف خط سرشانه همان خط ابتدایی بالای کار که به اسم خط راهنما می شناسید و سپس نقطه ای جهت تعیین جای شال مشخص کردید را به سرشانه متصل کنید و بخش پشتی کار را نیز به صورت کامل و مرتب بدوزید. این کار می بایست تا خط کمر ادامه پیدا کند اما دیگر بخش های کار را به حالت آزاد بگذارید.

آموزش ترسیم الگو و دوخت آستین کت

  • قبل از انجام هر کاری جهت طراحی الگوی آستین کت نیاز است که حتما دو اندازه از قد آستین و همینطور دور بازو را داشته باشید.
  • ابتدا اندازه دور بازو را با عدد 3 جمع بزنید و عدد به دست امده را بر 2 تقسیم نمایید، اکنون یک مستطیل با عرض به دست امده از حاصل جمع و تقسیم انجام شده و با طول اندازه قد آستین ترسیم کنید.
  • در ادامه می بایست از قسمت چپ بر روی طول مستطیل که همان قد آستین است از بالای الگو به مقدار 18 الی 20 cm که اندازه استاندارد جهت شیب آستین است را با عدد 4 جمع بزنید و به اندازه مقدار به دست امده به قسمت پایین الگو بیاید و نقطه به دست آمده را مشخص نمایید.
  • پس از انجام مراحل ذکر شده از قسمت سمت راست و از گوشه بالای الگو به نقطه به دست آمده خطی ترسیم کنید. سپس آن خط را به 3 بخش برابر تقسیم نمایید.
  • بر روی خطی که آن را بر 3 قسمت برابر تقسیم کرده اید از نقطه اول آن به اندازه 2 cm به سمت بالا بروید و از قسمت آخر آن یعنی قسمت سوم خط به اندازه 1 cm به سمت پایین بروید و این دو را همانند یک خط هلالی شکل به یکدیگر متصل کنید.
  • سپس اندازه دور مچ را بر دو تقسیم نمایید و مقدار به دست آمده را از قسمت راست علامت گذاری کنید و از سمت تاج آستین به نقطه علامت گذاری شده یک خط رسم نمایید. توجه داشته باشید که این الگو به دلیل دو تکه بودن آستین می بایست به دو شکل طراحی شود و برای انجام این کار کافی است همین الگوی اولیه را بر روی کاغذی دیگر به صورت برعکس بگذارید و سپس آن را ترسیم کنید، اکنون الگوی پشت آستین را نیز دارید.
  • اکنون لازم است که سمت هلالی شکل آستین را در جلوی کار با استفاده از متر اندازه بگیرید و سپس اندازه به دست آمده را بر 2 تقسیم کنید. با این کار وسط آستین تعیین می شود.
  • پس از مشخص شدن نقطه وسط آستین لازم است که از همان نقطه به اندازه 1 cm به طرف داخل بروید و یک هلال جدید ترسیم نمایید و بخش های اضافی را با استفاده از قیچی جدا کنید.
  • بعد از اتمام ترسیم الگو به راحتی می توانید با انتقال آن بر روی پارچه آستین کت را برش دهید و به کت متصل کنید.

آموزش دوخت کت یقه انگلیسی مردانه همراه با آستر

همانطور که گفته شد برای دوخت هر مدل لباسی با هر طرح و اندازه ای نیاز به داشتن الگوی اولیه است، بعد از طراحی و یا تهیه الگوی اولیه و سپس انتقال آن بر روی پارچه نوبت به برش و متصل کردن قطعه های کت به یکدیگر است که در ادامه قدم به قدم برای شما شرح می دهیم.

مراحل دوخت کت یقه انگلیسی مردانه

  • ابتدا پس از طراحی الگو، طرح را بر روی پارچه انتقال دهید و با استفاده از قیچی برش دهید، سپس سجاف هر دو قسمت جلو و پشت کار را تعیین و علامت گذاری نمایید، در ادامه سجاف های مشخص شده را برش بزنید و از الگو جدا کنید.
  • سجاف های برش خورد را کنار گذاشته و بخشی از الگو را که دارید برای برش آستری در نظر بگیرید و آن را مشخص کنید و این الگو همان الگوی ابتدایی است که توسط آن خود کت برش خورده است.

گفتنی است که قسمتی از کت با استفاده از همان الگویی به دست می آید که با آن آستری را در می آورید و قسمت بعدی مربوط به سجاف یقه است که الگوی ان را از الگوی اولیه گرفته اید.

  • لازم به ذکر است که سجاف می بایست پس از برش به آستری وصل گردد.
  • توجه داشته باشید که در اوایل کار آستری نباید در قسمت پایینی کت و قسمت سجاف به هم وصل شود.
  • یقه کت با استفاده از پارچه اصلی کت به دست می آید و دوخته می شود پس دقت داشته باشید برای این قسمت نیازی به آستری نیست.
  • جهت دوختن و متصل کردن آستری به پارچه کت بهتر است آن ها را به طرفی که روی آن ها به یکدیگر باشد قرار دهید و سپس دور تا دور کار را استفاده از سنجاق یا سوزن ته گرد ثابت کنید و سپس آن ها را به هم بدوزید.
  • در طرفی که بخش اضافی یقه در قسمت نوک تیز آن قرار دارد و بیرون زده است را با استفاده از قیچی جدا کنید.
  • سپس در طرفی که دال یقه قرار دارد در بخش حق دوخت گوشه و طرف زاویه دار را بدوزید.
  • بعد از انجام تمام مراحل بالا از طرف پایین کار که دوخته نشده به سادگی آن را برگردانید و قسمت سجاف را اتو نمایید.
  • پس از آن مجددا کت را بر گردانید و قسمت پایینی آن را که باز بود به هم متصل کرده و بدوزید.
  • حال نوبت به دوخت آستین ها می رسد، برای این کار ابتدا از قسمت مچ آستری را به مچ پارچه اصلی آستین کت ثابت کنید به گونه ای که سمت روز پارچه و سمت روی آستری بر روی هم قرار داده شوند و درزها کاملا مشخص باشد.
  • پس از ثابت کردن این دو قسمت به یکدیگر آن ها را با استفاده چرخ به هم متصل کنید.
  • سپس آستین ها را به کت متصل کرده و از طریق درزی که در استین به صورت باز باقی گذاشته اید تمام کت را بر گردانید. توجه داشته باشید این کار باید با صبر و دقت بالا انجام شود در غیر این صورت ممکن است به دوخت پارچه آسیب وارد شود.
  • اکنون نوبت به پس دوزی کامل کت می رسد، برای این کار می بایست تمام قسمت های لازم را پس دوزی کنید و سپس اتو بکشید. اکنون شما یک کت یقه انگلیسی آستردار شیک دارید.

آیا می دانید از چه راهی می توان انواع روش های آموزش دوخت کت همراه با الگوی اولیه را تهیه کرد؟

سیماکده یکی از راه هایی است که شما به راحتی می توانید انواع آموزش های دوخت انواع کت زنانه و مردانه را به صورت رایگان تا آموزش ببینید، همچنین سیماکده برای شما این امکان را فراهم کرده است که در کنار آموزش ها انواع الگوهای اولیه و چاپ شده رو بتوانید تهیه کنید.

 

4.2/5 - (145 امتیاز)
سیماکده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *