تفاوت طراح مد و طراح لباس چه میباشد؟
طراح مد:صنعت مد با وجود ناپایدار بودن، صنعتی پویا و هیجان آور میباشد. در این صنعت پر زرق و برق، با اینکه مجالهای متفاوت کاری موجود است، رقابت و استرس شدیدی نیز حس می شود. تعداد کسانی که در این صنعت تحت عنوان طراح مد و لباس کار میکنند و علاقه مندند تمرکزشان را بر ایجاد پوشاک قرار دهند، بسیار زیاد میباشد.
یکی از متداولترین یقینها در دنیای مد و فشن، یکسان دانستن شغل طراح لباس با طراح مد میباشد که در این نوشتهی علمی قرار است بعد از بررسی خصوصیت های هر کدام به تفاوت طراح مد و طراح لباس نیز بپردازیم.
تاریخچه رسمی طراحی مد و لباس به اولِ قرن نوزدهم وقتی که طراحان به طراحی لباس برای مجالس اشرافی می پرداختند بر میگردد.
یک طراح مد و لباس خوب، می بایست پارچه شناس خوبی هم باشد.
شایسته ترین طرحها و طراحیها را می بایست روی مطلوب ترین پارچه عملی کرد. متاع پارچه در روند طراحی، بایستی متناسب با نیازهای مکانی و هنگامی جامعه مصرف کننده در نظر گرفته شود.
طراح مد کیست و چه خصوصیتهایی دارااست؟
طراحان مد با الهام گرفتن از منابع زیادی مانند تمدن یا فرهنگ، تاریخ، طبیعت، اثر های هنری و… مبادرت به طراحی مینمایند. طراحان مد صرفا سازندگان مد نیستند. آنها مشغول تمام فرایند طراحی، تولید و عرصه لباس میباشند. آن ها سبکها را پیش گویی و طراحی میکنند. افزون بر آن، طراحان مد صرفا در طراحی لباس تخصص ندارند و اثاثیه جانبی مانند کیف، کفش، کلاه، عینک و… را برای کامل شدن طرحهای منحصربهفرد خویش طراحی مینمایند. زمان دوران ماندگاری طرح ها معمولاً یک فصل میباشد و طراحان مد بایستی به صورت همیشه برای فصل های بعدی show برگزار نمایند و به دنبال خریداران باشند، به همین عامل طراحان مد موفق به صورت پیوسته درحال مطالعه میباشند و بایستی به ذوق و سلیقه و احساسات مشتریان خویش اهمیت دهند. طراحان مد همت مینمایند ایدهها و محصولاتی را خلق نمایند که برای مصرف کنندگان در آیندهای نزدیک از جذابیت بالایی برخوردار باشد.
طراح مد به انگلیسی:(dress designer)
شناخت اشخاص فعال سر شناس در صنعت مد و فشن مانند Tom Ford، Emilio Pucci ، Donna Karan ، Betsey Johnson و … قادر است به شما در شناخت بیش تر با خصوصیتهای طراح مد یاری دهد.
انواع حوزه کاری طراح مد
طراحان لباس براساس محصول نهایی که تولید میکنند، به یکی از سه دسته زیر تقسیم میشوند:
اوت کوتور (Haute couture)
در این دسته لباسها برای یک بازار مجلل و گران قیمت طراحی میشوند. اغلب اوقات خدمات طراحی و دوخت به صورت شخصی و سفارشی بوده که به مشتریان خاص مانند سلبریتیها ارائه ميشود. به عنوان مثال لباسی که خواننده مشهو آریانا گرانده در مراسم گرمی ۲۰۲۰ پوشیده بود یکی از نمونههای اوت کوتور از برند Giambattista Valli بود.
Ready-to-Wear
این گروه از لباسها نیز ظاهر مجللی داشته و در دوخت و برش آن دقت زیادی به کار رفته است اما مانند دسته اوت کوتور نبوده و برای تعداد زیادی از مردم تولید میشود. برندهایی مانند لویی ویتون، گوچی و آدیداس جز دسته Ready-to-wear محسوب میشوند.
Mass Market
لباسهای مس مارکت بیشترین میزان تولید انبوه را داشته و در سایزها، رنگها و مدلهای مختلفی تولید میشود. اغلب لباسهایی که در بازار مشاهده میکنید به این دسته تعلق دارند. به عنوان مثال لباسهای برند Zara و H&M جز دسته مس مارکت هستند زیرا هم به تعداد بسیار زیاد تولید شده و هم قیمت بسیار مناسبی دارند.
طراح لباس کیست و چه خصوصیتهایی داراست؟
دنیای طراحان لباس در مقایسه با طراحان مد بسیار گوناگون میباشد. طراحان لباس وظیفه هدایت فرایند خاصی را ندارند و زندگی حرفه ای طراحان مد که تماماً شگفت انگیز و ولی بسیار مشقت بار هم می باشد را تجربه نمی کنند. طراحان لباس معمولاً در کمپانیهای تولید پوشاک به طور عمده و یا این که با برندهای متفاوت فعالیت می کنند و احتمالاٌ با گروه ایده پرداز دیگری سرگرم کار می باشند. معمولاً در این گروه، شخصی تحت عنوان سرپرست طراحان که بسیار خلق کننده می باشد، وجود دارد که نمونه طراحی افراد دیگر مجموعه را جهت تایید و ثبت و یا این که تغییر و تحول آخرین بازبینی میکند. طراحان لباس معمولاً از احساسات حرفه ای خویش در تولید و طراحی لباس استفاده مینمایند، به این ترتیب تخصص یا زندگیِ کاری آنها پیرامون لباس که ستون فقرات صنعت مد به حساب میآید، می چرخد.
وظایف طراح مد
یک طراح مد لباسهای زنانه، مردانه و کودکان را طراحی و تولید میکند. این طراحیها شامل لباس ورزشی، لباس بیرون، لباس زیر، لباس رسمی، لباس بارداری، عینک و کفش باشد. برخی از طراحان مد اکسسوریهایی مانند کمربند، روسری،کلاه،کیف دستی و جوراب نیز تولید میکنند. طراحان مد در سطوح مختلف صنعت حضور دارند از طراحان مشهور گرفته تا طراحان مد ناشناخته که در برندهای تولید کننده لباسهای Ready-to-wear فعالیت کرده و استایلیستها همگی در این گروه قرار میگیرند.
امروزه اغلب طراحان مد شروع به استفاده از تکنولوژیهای جدید مانند اسکن بدن میکنند تا لباسها را به صورت کاملا سفارشی و مناسب بدن یک شخص آماده کنند. یکی دیگر از فناوریهای جدید لباسهای بدون درز بوده که نمونه آن را میتوانید در برخی از لباسهای زیر نیز مشاهده کنید. منسوجات با تکنولوژی بالا به طراحان مد این امکان را میدهد تا خطوط تولیدی جدیدی را اراه اندازه کرده که در آن محصولاتی که در برابر آب، آفتاب و مواردی از این دست مقاوم هستند، تولید شود.
محیط کاری یک طراح مد
طراحان مد یا به صورت فریلنسر فعالیت میکنند یا در یکی از برندهای تولید کننده استخدام میشوند. یک طراح مد که برای عمده فروشان و تولید کنندگان کار میکند اقدام به تولید طرحهایی کرده که در بازار جهانی به فروش میرسند. این طرحها در اندازهها، رنگها و متریالهای مختلف تولید می شوند. تعداد کمی از طراحان هستند که به صورت فریلنس و در حوزه اوت کوتور فعالیت میکنند.
آنها طرحهای سفارشی برای مشتریان خود طراحی و تولید کرده که قیمتهای بسیار بالایی نیز دارند. یکی از مشتریان عمده کارهای اوت کوتور از کشورهای حوزه خلیج فارس هستند. بنابراین اگر فشن شوها را دنبال کرده باشید متوجه تغییر طراحیهای اکثر طراحان بزرگ شدهاید. آنها اغلب سعی میکنند تا طرحهایی را تولید کنند که مناسب سلیقه مشتریان ثروتمند خود باشد.
دیگر طراحان های فشن، طراحیهای خود را در فروشگاههای شخصی یا مراکز پوشاک بزرگ به فروش میرسانند. این طراحان ترکیبی از لباسهای اصلی و ترندهای مد را ایجاد میکنند. آن دسته از طراحان مد که توسط شرکتهای طراحی یا تولید کنندگان استخدام شده اغلب دارای ساعات کاری منظمی هستند. برخی از طراحان مد در حوزه طراحی لباس برای تئاترها، سریالها و فیلمها فعالیت میکنند. کار این افراد شبیه به دیگر طراحان مد بوده با این تفاوت که باید در مورد سبکهای پوشش و تاریخچه مد اطلاعات بیشتر و گستردهتری داشته باشند. همچنین باید با کارگردانها برای انتخاب و تولید لباسها و کاستومهای خاص همکاری کنند.
طراح لباس به انگلیسی:(dress designer)
طراحان مد و طراحان لباس، هدف مشترکی دارا هستند!
هدف شبیه و مشترک طراحان مد و طراحان لباس، ایجاد لباس میباشد. هر دو دسته بایستی انواع فرآورده پارچهها را بشناسند و بدانند هر طرحی مطلوب چه پارچهای میباشد، با این هم اکنون، تفاوتهای کلیدی فی مابین این دو رشته موجود است که در پی تفاوتهای آنها را بررسی میکنیم.
تفاوت طراحی مد و طراحی لباس (طراحی مد vs طراحی لباس )
رودخانه ای بزرگ در مقابل شاخه ای از آن
در شرایطیکه طراحی مد را یک رودخانه در نظر بگیریم، طراحی لباس تنها انشعابی از این رودخانه تلقی میگردد. این به معنای معدود بودن ارزشِ کارِ طراح لباس نیست و هدف تشبیه تفاوت دنیای طراح مد و طراح لباس می باشد.
طراح مد، بایستی علم بی نقصتری از زمینههای گوناگون طراحی، کیفیت، الگوهای رنگ، گزینش پارچه و حتی تجارت داشته باشد، در حالیکه طراح جامه لزوماً نیاز وجود ندارد در باب تجارت اطلاعات زیادی داشته باشد.
طراحی مد، مجموعاَ در تمامیی قسمتهای متعدد پوشاک حضور دارااست، در حالیکه پباده سازی لباس دسته خاصی از لباسها را در برمیگیرد.
طراح مد برای عموم جامعه طراحی مینماید و پروسه مد را انتخاب خواهد کرد، درحالیکه طراح جامه عمدتاً در طراحی لباسهای مطلوب برای گونه های مختلفی از اشخاص مانند خردسالان و نوجوان ها تا لباسهای مردانه و زنانه و یا این که لباسهای مناسبتی ویژه مانند تئاتر، فیلم یا این که سریال ها و حتی طراحی پوشش سازمانی موسسات متفاوت چهره می گیرد.
طراحان لباس برخلاف طراحان مد، معمولاً با همیاری طراحان و یا این که مدیران اجرایی کار مینمایند و به طور فردی عمل نمیکنند.
طراح لباس کیست؟
طراحان لباس روی جنبه کاربردیتر دنیای مد تمرکز میکنند. اگرچه این بدان معنا نیست که طراحان لباس نسبت به طراحان مد خلاقیت یا استعداد کمتری دارند، بلکه به این معنا بوده که هدف متفاوتتری را در زمینه کاری خود دنبال میکنند. طراحان لباس اغلب روی زمینههای مرتبط با موارد زیر تمرکز میکنند:
- انجام طراحی مطابق با هویت برند تولید کنندگان پوشاک
- ایجاد ظاهری مقرون به صرفه در لباس که متناسب با بودجه گروه مصرف کننده اصلی باشد.
- استفاده از مواد طراحی که هم با دوام و هم جذاب هستند.
- در نظر گرفتن انواع بدن با ویژگیهای طراحی
- ایجاد طرحهایی که برای تولید انبوه مناسب هستند.
مانند طراحان مد، طراجان لباس نیز روی ترندها و روند تغییرات پوشش مصرف کنندگان مطالعه میکنند. طرحها و نمونههای اولیه را ایجاد کرده و مفاهیم خود را به تصمیم گیرندگان صنعت که همان صاحبان برندها هستند ارائه میدهند. آنها همچنین در نمایشگاههای تجاری شرکت کرده، با دیگر متخصصان حوزه کاری خود همکاری میکنند. در این بین تلاش میکنند تا راههای خلاقانه و مبتکرانهتری را برای ایجاد ظاهری مطلوب در لباس برای مصرف کنندگان بیایند.
تحصیل در رشته طراحی لباس
طراح لباس نیز همانند یک طراح مد میتواند از آموزش در زمینه طراحی مد، تجارت و بازاریابی بهره مند شوند. آنها ممکن است بیشتر با آموزش در زمینههای مربوط به مطالعات رفتار مصرف کننده، ترندهای بازار و خرید سروکار داشته باشند. تحصیلات و تجربه در توسعه محصول نیز میتواند یک سرمایه مهم در این زمینه باشد.
تحصیلات مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک طراح لباس شامل گذراندن دوره لیسانس در رشتههای مرتبط با طراحی مد است. در طول تحصیلات تکمیلی، دانش آموزان معمولا در مورد منسوجات، طراحی الگو، طراحی برای مد و خیاطی سرفصلهایی را یاد میگیرند. یافتن کار در این صنعت نیز نیازمند یک کالکشن قوی بوده که از طریق دانش و تجربه به دست میآید. همچنین میتوانید با شرکت در دوره های مختلف در این حوزه به صورت فردی در این حوزه شروع به فعالیت کنید.
اکثر طراحان لباس حرفهای آموزشهای خود را با گذراندن یک دوره دانشگاهی که مرتبط با طراحی مد باشد، کسب کردهاند. برخی از طراحان براساس نوع لباس، به عنوان مثال لباس عروسی یا لباسهای تئاتر تخصص خود را پیگیری میکنند. آنها میتوانند دورههای آزاد را در آموزشگاهها و کالجهای مختلف گذرانده تا در زمینه تخصصی مورد نظرشان اطلاعات کافی کسب کنند. برای یافتن شغل نیز باید بتوانند پورتفولیوی خلاقی را بسازند.
در دورههای طراحی لباس دانشجویان آموزش طراحی چند مدل لباس مختلف را یاد گرفته و در دورههای نساجی با انواع مختلف پارچه، از جمله نحوه ساخت پارچه، دستور العمل نگهداری از پارچه ها و استفاده از آنها آشنا میشود. از آن جایی که یک طراح لباس اغلب نمونههای اولیه طراحی دوخت لباس خود را درست میکند
در برخی از دورههای طراحی لباس دانشجویان با آموزش کسب و کار نیز آشنا میشوند. دورههای بیزینس به دانشجویان درباره جنبههای بازاریابی کسب و کار آموزش داده و آنها یاد میگیرند که چگونه طرحهای مختلف را به نمایش بگذارند. بسیاری از برنامههای تحصیلی همچنین به هنرجویان در مورد ساخت یک نمونه کار حرفهای که شامل طراحیها و ایجاد بهترین طرحهای مد بوده آموزش میدهند.
وظایف طراح لباس در حوزه کاری و حرفهای
یک طراح لباس نسبت به همتایان خود در طراحی مد چشم انداز شغلی بهتری دارد. دلیل آن هم این بوده که لباسهای روزمره تقاضای بیشتری نسبت به مد روز دارند. به همین دلیل هم پروسه پیدا کردن کار برایشان راحتتر بوده و هم بازار به اندازهای که برای یک طراح مد رقابتی بوده، برای آنها نیست.
این افراد میتوانند در زمینههای مختلفی از جمله طراحی لوازم جانبی مانند کمربند، طراحی پوشاک، طراحی دوخت و لباس، طراحی لباس رقص، طراحی کفش، طراحی لباسهای مجلسی و لباسهای زمستانی فعالیت کنند. البته دامنه شغلی آنها محدود به موارد ذکر شده نبوده و میتوانند در هر یک از شاخههای پوشش شروع به فعالیت کنند. به طور میانگین درآمد یک طراح لباس هم در برخی از کشورها در حدود ۵۷ هزار دلار است.
طراح مد شوم یا این که طراح لباس؟
طراح مد شدن توصیه قابل قبولی برای شماست در شرایطی که:
درپی محیطی میباشید که مدام در درحال تغییر و تحول باشد.
توان تحمل استرس بالا و وضعیت نخستین طراح مد شدن را دارید.
درپی مجال کار با اشخاص پویا میباشید.
علاقهمند به کسب ثروت و آوازه مستقل حرفه ای نیز می باشید.
طراح لباس شدن پیشنهاد قابل قبولی برای شماست اگر:
به دنبال یک محیط کار سنتیتر و سوای استرس بالا میباشید.
به خصوصیتها و موقعیت کاری طراح لباس شدن که گفته شد علاقه مندید.
برخی از خصوصیت های یک طراح مد موفق:
خلاقیت (Creativity)
رویت کرد بصری قوی برای دیدن رنگها، فرمها
توان پیادهسازی و اجرای ایدههای خیالی
مهارتهای طراحی (دستی و کامپیوتری)
مهارتهای تکنیکی مانند الگوسازی و سایزبندی
پیشبینی ترندهای رنگ، پارچه و فرمها
داشتن مهارتهای ارتباطی
داشتن مهارتهای کار تیمی و گروهی
خودکفایی و خود باوری
بضاعت گفتمان و نفوذ به دیگر افراد
فعال و کارآمد
توان مدیریت کردن دوران و سازماندهی فرایند کارها
نقش طراح لباس در پوشاک آماده چگونه است؟
بخش مهمی از فعالیت طراحان لباس برای تولید کنندگان لباس های عمده است. کسانی که سفارش طراحی به خانه های مد می دهند و طراحان این مراکز، به طراحی لباس های پوشاک آماده می پردازند. اندازه ها را تولید کننده به طراح اعلام می کند تا متناسب برای گروه سنی، طراحی انجام شود. البته طراحی لباس پوشاک آماده نیز میتواند به ۲ بخش مجموعه طراح و مجموعه تولید انبوه را شامل شود.
چقدر رنگ و روانشناسی رنگ در طراحی مد و لباس اهمیت دارد؟
مد و لباس بدون رنگ، دنیایی مرده تلقی می شود. طراحان، به عنوان مغزهای متفکر دنیای مد و لباس، می بایست هم شم جامعه شناسی خوبی روی نیازهای جامعه داشته باشند و هم روانشناسی رنگ ها و کاربرد و ظرفیت آفرینی آنها را به خوبی درک کنند. از مهم ترین بخش های طراحی لباس، انتخاب رنگ است که در کلیه رشته های طراحی مد و لباس در داخل و خارج از کشور به عنوان سیلابس درسی ارائه می شود.
هر رنگ، شخصیت مخصوص به خود را دارد و می بایست متناسب با سن و جنسیت و فرهنگ و سبک زندگی جامعه ای باشد که طرح برای انها اماده می شود. رنگ ها، همانطور که میدانیم، به گرم و سرد شناخته می شوند و یکی از اصول مهم طراحی مد برای تولید لباس های فصول گوناگون است.
چقدر رنگ و روانشناسی رنگ در طراحی مد و لباس اهمیت دارد؟
مد و لباس بدون رنگ، دنیایی مرده تلقی می شود. طراحان، به عنوان مغزهای متفکر دنیای مد و لباس، می بایست هم شم جامعه شناسی خوبی روی نیازهای جامعه داشته باشند و هم روانشناسی رنگ ها و کاربرد و ظرفیت آفرینی آنها را به خوبی درک کنند. از مهم ترین بخش های طراحی لباس، انتخاب رنگ است که در کلیه رشته های طراحی مد و لباس در داخل و خارج از کشور به عنوان سیلابس درسی ارائه می شود.
هر رنگ، شخصیت مخصوص به خود را دارد و می بایست متناسب با سن و جنسیت و فرهنگ و سبک زندگی جامعه ای باشد که طرح برای انها اماده می شود. رنگ ها، همانطور که میدانیم، به گرم و سرد شناخته می شوند و یکی از اصول مهم طراحی مد برای تولید لباس های فصول گوناگون است.
منبع: سایت آموزش خیاطی سیماکده