میزان مصرف مایعات در ورزشکاران

میزان مصرف مایعات در ورزشکاران

میزان مصرف مایعات در ورزشکاران

میزان مصرف مایعات در ورزشکاران

میزان مصرف مایعات در ورزشکاران:آب یکی از مهمترین مواد مورد نیاز در تغذیه ورزشکاران است. آب حدودا ۶۰درصد وزن بدن را تشکیل می دهد . بدن توانایی ذخیره کردن آب را ندارد و به همین دلیل مایعاتی که به شکل ادرار و عرق از بدن دفع می شوند ، باید مرتبا جای گزین شوند . هر فرد باید روزانه حدودا ۸ لیوان آب بنوشد و ورزشکاران به مقدار بیشتریمایعات احتیاج دارند . البته در فعالیت های ورزشی محاسبه ی دقیق میزان آب مورد نیاز بدن به سن ،جنس و نوع فعالیت ورزشی بستگی دارد .

با این وجود ، ورزشکاران باید مایعات کافی ، قبل و بعد از ورزش و همچنین در طول ورزش بنوشند تا بدن انها دچار کم آبی نشود. آب خنک بهترین مایعی است که میتوان حین ورزش هایی که کمتر از یک ساعت طول می کشند مصرف کرد . اما در ورزش های طولانی مدت بهتر است از نوشیدنی های ورزشی که حدود ۶ تا ۱۰ درصد کربوهیدرات دارند ،استفاده کرد . حتی در شرایطی که ورزشکار احساس تشنگی نمیکند باید مایعات بنوشد زیرا احساس تشنگی زمان مناسب برای دریافت مایعات را تامین نمیکند . احساس تشنگی زمانی که حدود ۲ درصد وزن بدن کاسته شده باشد حس می شود . در این زمان ، عملکرد ورزشکار تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

میزان مصرف مایعات در ورزشکاران
میزان مصرف مایعات در ورزشکاران

توصیه های درباره مایعات مصرفی ورزشکاران :

-هنگام ورزش آب زیادی به دلیل تعریق و تنفس از دست می رود.

-به ازای هر هزار کیلوکالری مصرفی تقریبا یک لیتر آب باید دریافت شود.

-اگر آب دفعی  معادل 1-2 درصد وزن بدن باشد، عملکرد هوازی را به خطر می اندازد.

در ورزش های غیر هوازی یا قدرتی، آثار منفی به جا گذاشته شده ناچیزند ولی در ورزش های هوازی برعکس.

-بهترین نشانه کاهش اّب در جریان یک فعالیت بدنی وزن کردن بدن است. بنابراین مقدار آب مورد نیاز برای

جاگزین کردن آب بدن از دست رفته، به طور قطع معادل با تناوب وزن بدن قبل و بعد از تمرین است.

-اگر به میزان 2 درصد از وزن بدن ورزشکار کم شده باشد، نباید به او اجازه شرکت در تمرینات بعدی را داد.

-ورزشکار را باید تشویق کرد وزن خود را مرتب کنترل کند. زیرا تنها تشنگی نشانه کم آبی بدن نیست.

در بسیاری موارد، ورزش واقعا واکنش تشنگی را مختل می کند.

به هنگام ورزش مقدار زیادی آب قبل از احساس تشنگی از بین می رود و قبل از اینکه به

طور کاملکم آبی جبران شود، احساس تشنگی از بین می رود،

بنابراین فقط به تشنگی جهت تامین نیاز به آب نمی توان اکتفا کرد.

– به عنوان یک ورزشکار لازم است به طور اگاهانه بیش از آنچه دوست دارید آب بنوشید، به ویژه زمانی که در گرما ورزش می کنید.

چند توصیه برای مصرف مایعات به ورزشکاران 

_آب را کم کم و مکرر بنوشید نه به مقدار زیاد و دفعات کم.

_مایعات خنک بنوشید تا حرارت مرکزی بدنتان را کاهش دهید

_به رنگ ادرار دقت کنید . ادرار باید زیاد و کم رنگ باشد . ادرار پررنگ نشانه کم آبی است

امتیاز
به این مقاله چند ستاره میدهید؟
[0امتیاز از مجموع]

درباره نویسنده

ارسال دیدگاه

*

code