تغذیه مناسب برای مقابله با آلودگی هوا

تغذیه مناسب برای مقابله با آلودگی هوا

تغذیه مناسب برای مقابله با آلودگی هوا

تغذیه مناسب برای مقابله با آلودگی هوا

تغذیه مناسب برای مقابله با آلودگی هوا:تغذیه متعادل و مناسب با تامین مواد مغذی ،بدن را در برابرآثار مخرب ذرات آلاینده ی هوا حفظ می کند.

استفاده از خوراکی های حاوی انتی اکسیدان راهی برای مقابله با عوارض آلودگی هوا است .

اگر غذای ما از نظر انتی اکسیدان ها غنی باشد ، احتمال وقوع استرس هم کاهش میابد .

ویتامین های C و E از انتی اکسیدان های مهم هستند

ویتامین C سبب افزایش مقاومت در برابر عفونت ها (تقویت سیستم ایمنی )و افزایش جذب آهن می شود ، در نتیجه استفاده از آن هنگام آلودگی هوا مناسب است .

این ویتامین در سبزی ها و میوه های تازه موجود است و نسبت به حرارت ، نور و محیط قلیایی بسیار حساس است.

بهتر است میوه ها و سبزیجات در شرایط آلودگی هوا به صورت خام مصرف شوند تا ویتامین C موجود در آنها حفظ شود .

از مهم ترین منابع ویتامین C می توان به مرکبات ( پرتقال ، لیمو ، نارنگی ، گریپ فروت و …)فلفل سبز ،

کلم بروکلی ، گل کلم ، کلم برگ ، گوجه فرنگی ، سبزیجات با برگ سبز تیره مانند

اسفناج و میوه هایی مانند کیوی ، طالبی ، توت فرنگی ،و همچنین سیب زمینی اشاره کرد .

تغذیه مناسب برای مقابله با آلودگی هوا

ویتامین E یکی دیگر از ویتامین هایی است که خاصیت انتی اکسیدانی (ضد سرطان و التهابی ) دارد

و استفاده از ان در شرایط گرد و غبار و الودگی هوا توصیه می شود .

روغن زیتون ، روغن سویا ، روغن افتابگردان و سایر روغن های گیاهی ، جوانه گندم ،

روغن ماهی و انواع مغزها از منابع این ویتامین ها هستند . بهتر است از روغن های مایع برای

سرخ کردن استفاده نشود ، زیرا سبب تخریب ویتامین E می شوند.

ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی نقش موثری دارد .

بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A است که در بدن به این ویتامین تبدیل می شود .

بنابرین در شرایط گرد و غبار و آلودگی هوا بهتر است از منابع غذایی این ویتامین مانند

سبزیجات و میوه ها ی سبز ، زرد و نارنجی مانند هویج ، کدو حلوایی ، کلم بروکلی ، اسفناج ،

انواع کلم ، طالبی ، هلو ، زردالو و موز استفاده شود .

در ادامه:

 مصرف روزانه میوه های حاوی پکتین برای کاهش خطرات آلودگی هوا توصیه می شود .

پکتین نوعی فیبر غذایی است که سرب را بطور کامل از بدن دفع می کند و منبع غنی آن سیب است .

مرکبات  (پرتقال ، نارنگی ، لیمو و گریپ فروت ) توت فرنگی ، هویج و غلات سبوس دار از دیگر منابع این فیبر می باشد.

همچنین مصرف شیر کم چرب در شرایط آلودگی هوا توصیه می شود . زیرا کلسیم موجود

در شیر از جذب سرب و فلزات سنگین موجود در هوای آلوده جلوگیری می کند.

تغذیه مناسب برای مقابله با آلودگی هوا
تغذیه مناسب برای مقابله با آلودگی هوا

چه غذاهایی بخوریم تا در آلودگی هوا کم تر مریض شویم؟تغذیه مناسب

ین ویتامین ها می توانند اثرات مسموم کننده گازهای آلاینده را خنثی کنند.

ویتامین E در روغن های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز وجود دارد.

منابع مناسب ویتامین D هم شیر، کره و زرده تخم مرغ هستند که باید در برنامه غذایی روزانه تان باشند.

البته می توانید با تجویز متخصص، مکمل های ویتامین E و D را هم مصرف کنید.

علاوه بر این ویتامین ها، مصرف غذاهایی را توصیه می کنند که حاوی آنتی اکسیدان های سلنیوم

و بتاکاروتن هستند. سبزیجاتی مثل طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل، اسفناج، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارند.

سلنیوم را هم می توانید در غذاهای دریایی، مرغ، نان و غلات سبوس دار پیدا کنید.

ویتامین C هم می تواند به دفع سربی که با هوای آلوده وارد بدن ما شده، کمک کند. شیر و لبنیات به

خصوص پنیر و ماست هم به خاطر کلسیمی که دارند می توانند جذب عناصر سنگین مثل سرب را کاهش دهند.

در کنار این ها باید یادتان باشد که مصرف تنقلات کم ارزش مثل چیپس و پفک و نوشابه های گازدار،

به دلیل ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می توانند اثرات سوء آلودگی هوا را دو برابر کنند.

موادی مثل سوسیس و کالباس به دلیل داشتن مواد افزودنی و نگهدارنده،

علاوه بر این که به خودی خود مضر و سرطان زا هستند، مصرف آنها برای افرادی که در معرض

آلودگی هوای شهرها قرار دارند، به هیچ وجه توصیه نمی شوند.

تغذیه مناسب

امتیاز
به این مقاله چند ستاره میدهید؟
[0امتیاز از مجموع]

درباره نویسنده

ارسال دیدگاه

*

code