تغذیه زنان در دوران بارداری

تغذیه زنان در دوران بارداری

تغذیه زنان در دوران بارداری

تغذیه زنان در دوران بارداری

تغذیه زنان در دوران بارداری:رشد کامل جنین رابطه ی تنگاتنگ با تغذیه مادر داشته و نیازهای او با دریافت مواد مغذی مادر و با واسطه ی جفت تامین می شود . هرچه رژیم غذایی مادر کامل تر و مناسب تر باشد ، جنین بهتر رشد می کند . در غیر این صورت ، جنین نیاز خود را از ذخایر بدن مادر تامین می کند . در نتیجه ، مادر دچار آسیب های جبران ناپذیر خواهد شد ازین رو لازم است مادران باردار برای حفظ سلامت خود و کودکشان ، توجه زیادی به امر تغذیه داشته باشند .

از طرف دیگر ، تغذیه در مرحله ی جننی ، شیرخواری و کودکی اصلی ترین نقش را در تضمین سلامت آینده ی کودک ایفا می کند . در واقع ، پایه ی سلامت فرد درین دوران شکل می گیرد .

تغذیه زنان در دوران بارداری

مشاوره ی قبل از بارداری ، آگاهی داشتن از عدم سو تغذیه و رفع مشکلات تغذیه ای همگی برای داشتن بارداری امن و سالم است که مادران ملزم به رعایت آن هستند

بر این اساس است که بارداری قبل از ۱۸ سالگی و بعد از ۳۵ سالگی ممکن است به علت کم بودن ذخایر بدن خطرناک باشد. همچنین بارداری های متعدد با فاصله ی کمتر از ۳سال ، کاهش ذخایر بدنی مادر را به دنبال دارد ، بدون اینکه فرصت کافی برای بازسازی این ذخایر تامین شود.

برخی از رژیم های غذایی که در کنترل بیماریها تجویز می شوند ممکن است با محدود کردن برخی مواد غذایی باعث کاهش ذخایر در فرد شده و در این شرایط باردار شدن به فرد و جنین صدمه میرساند .

نتایج تحقیقات نشان می دهد برخی مواد مغذی برای توسعه و عملکرد دستگاه عصبی ، ضروری هستند و کمبود آنها در دوران بارداری ، مشکلاتی برای جنین ایجاد می کند . به عنوان مثال ، کمبود اسیدفولیک در دوران بارداری احتمال بروز نقص در تشکیل دستگاه اعصاب را در جنین افزایش می دهد ، در حالی که کمبود شدید ویتامین B12 ممکن است باعث بروز اختلالات عصبی در مادر و همچنین کودک شود.

مصرف داروها یی از جمله آسپرین ، مسکن ها و آرام بخش ها خطر عقب افتادگی ذهنی و نقص عضو کودک را به دنبال دارند

تغذیه زنان در دوران بارداری

از اولین قرارملاقاتتان با دکتر در دوران بارداری، حرف‌های زیادی درمورد مواد غذایی که باید در این دوران بخورید

یا بنوشید مثل کلسیم و اسیدفولیک به گوشتان می‌خورد. اما آیا می‌دانید از چه موادغذایی باید دوری کنید؟

توصیه‌های اینچنینی هر سال تغییر می‌کنند و خیلی از چیزهایی که خوردن آنها قبلاً برای خانم‌های

باردار اشکالی نداشت الان در لیست مواد غذایی ممنوعه برای آنها قرار گرفته است.

در اینجا عنوان می‌کنیم که در 9 ماهه دوران بارداری از مصرف چه موادغذایی اجتناب کنید.

تغذیه زنان در دوران بارداری
تغذیه زنان در دوران بارداری

4 ماده‌غذایی که باید در بارداری مصرف کنید

حالا که همه موادغذایی بد و مضر را برایتان توضیح دادیم لیستی از موادمغذی لازم

برای زنان باردار را عنوان می‌کنیم که باید در راس سبد خرید روزانه خود قرار دهید.

• امگا3‌:

این اسیدهای چرب برای رشد مغز و سیستم عصبی مرکزی حیاتی هستند و می‌توانند

خطر افسردگی پس از زایمان را کاهش دهد. بهترین منابع: ماهی سالمون، ماهی کولی، بذرکتان، روغن بذرکتان و گردو.

• کولین:

این ترکیب شبه ویتامین B نقش مهمی در رشد مغز جنین داشته و از بروز نقص‌های مربوط به نخاع جلوگیری می‌کند.

بهترین منابع: گوشت قرمز (به استثنای جگر که زنان باردار نبایند بخورند)، جگر مرغ، تخم‌مرغ، دانه سویا و گیاهک گندم.

• فیبر:

یک رژیم پرفیبر نه تنها از بروز مشکلات متداول بارداری مثل یبوست و هموروئید جلوگیری می‌کند

بلکه به آزادسازی گلوکز در خون نیز کمک کرده و باعث می‌شود تعادل انرژی بیشتری داشته باشید.

بهترین منابع: غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات.

• کلسیم:

 برای استخوان‌هایتان خوب است و زنانی که در رژیم‌غذایی خود به اندازه کافی کلسیم مصرف نکنند،

بیشتر دچار مشکلات بارداری مثل فشارخون بالا و پره‌اکلامپسی می‌شوند. بهترین منابع: شیر‌کم چرب، پنیرهای سفت، ماست.

امتیاز
به این مقاله چند ستاره میدهید؟
[0امتیاز از مجموع]

درباره نویسنده

ارسال دیدگاه

*

code