تغذیه زنان در دوران قاعدگی

تغذیه زنان در دوران قاعدگی

تغذیه زنان در دوران قاعدگی

تغذیه زنان در دوران قاعدگی:قاعدگی عبارتست از خروج مرتب و دوره ای خون از مهبل که بطور طبیعی و بر اثر تخریب دیواره ی رحم اتفاق می افتد . در واقع ،آخرین مرحله ی بلوغ ، قاعدگی است . در طول چرخه ی قاعدگی ، بدن زن برای بارداری در آینده آماده می شود . این چرخه به وسیله ی هورمون ها تنظیم می شود .

یکی از مشکلاتی که اغلب بانوان در آن شکایت می کنند نامنظم بودن دوره ی قاعدگی است . یکی از علایم نامنظم بودن دوران قاعدگی بالا بودن میزان هورمون استروژن است . درواقع چند روز پیش از قاعدگی ، استروژن خون به بالاترین حد خود میرسد و میزان استروژن خون ارتباط مستقیمی با نوع تغذیه دارد . بنابرین برای منظم  کردن دوران قاعدگی توجه به رژیم غذایی ضروری است .

تغذیه زنان در دوران قاعدگی

علاوه بر این ، در هر دوره ی ماهانه ، تعادل بین هورمون ها ی استروژن و پروژسترون ،

باعث بازسازی دیواره ی رحم می شود . این دیواره در طول قاعدگی تخریب شده و

از طریق خونریزی خارج می شود . اگر تعادل ببین هورمون ها بهم بخورد دیواره ی رحم

بیش از حد رشد می کند و به ناچار باید خونریزی بیشتری صورت بگیرد تا این دیواره بریزد و خارج شود .

بنابرین برای جلوگیری از خونریزی شدید دوران قاعدگی باید تعادل بین هورمون های استروژن و پروژسترون حفظ شود .

یکی از موثرترین روش ها برای ایجاد این تعادل تغذیه مناسب است .

بدین منظور ، پروتئین های گیاهی نه تنها سبب می شوند تعادل هورمونی بدن حفظ شود بلکه در عین حال

سبب افزایش باروری هم میشود . این پروتئین های گیاهی در خوراکی هایی مثل بادام ، گردو ، بادام زمینی ، تخم مرغ آبپز و سویا یافت می شوند .

تغذیه زنان در دوران قاعدگی
تغذیه زنان در دوران قاعدگی

تغذیه زنان در دوران قاعدگی

علاوه بر این با مصرف غذاهای گیاهی و با افزایش میزان فیبر دریافتی میتوان میزان تولید استروژن ها را کاهش داد.

فیبر های گیاهی مانند اسفناج ، استروژن را جذب خود کرده و باعث دفع آنها می شوند در نتیجه

فیبرهای غذایی به دفع استروژن ها کمک بزرگی می کنند . غذاهای حیوانی فاقد فیبر هستند

و اگر رژیم غذایی فیبر گیاهی نداشته باشد ، استروژن بطور کامل از بدن دفع نمیشود و

میزان آن در خون افزایش میابد . با مصرف غلات ، سبزی ها ،حبوبات و دیگر غذاهای

گیاهی می توان فیبر دریافتی را تامین  و از افزایش بیش از حد استروژن جلوگیری کرد .

تحقیقات نشان می دهد که دریافت کافی کلسیم و تعادل آن در بدن می تواند عوارض این دوران را کاهش ذهد

اگر درد دارید، این خوراکی‌ها را بخورید

کسانی که دچار سندرم قاعدگی می‌شوند و در این مدت درد زیادی را تجربه می‌کنند،

ممکن است در معرض کمبود بعضی ریزمغذی‌ها مانند کلسیم، ویتامین D، روی و ویتامین‌های گروه B قرار گیرند. به همین دلیل دکتر رحمانی توصیه می‌کند در صورتی که مشکل این افراد با تغذیه و کمبود این عناصر مورد نیاز ارتباط دارد، از مواد غذایی مفید استفاده کنند.

البته وی تاکید می‌کند این افراد برای تشخیص کمبود عناصر مورد نیاز بدن و ریزمغذی‌ها باید با متخصص تغذیه مشورت کنند و خودسرانه کاری انجام ندهند.

خوراکی‌های ممنوع در دوره قاعدگی

خانم‌ها در این دوران باید از یک برنامه غذایی متعادل و متناسب پیروی کنند

و به همین دلیل مصرف بعضی مواد غذایی که جایگاهی در این برنامه ندارد، باید محدود یا به کلی کنار گذاشته شود.

دکتر رحمانی درباره این مواد غذایی توضیح می‌دهد:

در دوران قاعدگی بهتر است مصرف مواد غذایی شیرین و قندها مانند شکلات، آب‌نبات و انواع شیرینی حذف شود.

همچنین وی توصیه می‌کند غذاها و نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و نسکافه به دلیل این که محرک هستند، کنار گذاشته شوند.

مصرف خودسرانه مکمل‌ها ممنوع!

درست است که نیاز بدن به مصرف بعضی انواع مواد غذایی افزایش پیدا می‌کند و باید خوراکی‌هایی

را بیشتر از قبل مصرف کنیم و بعضی‌ها را هم کلا کنار بگذاریم، اما اینها بهانه خوبی برای مصرف مکمل‌های غذایی نیست.

دکتر رحمانی با تاکید بر این که مصرف خودسرانه مکمل‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، خاطرنشان می‌کند:

خانم‌ها به هیچ عنوان نباید در این مدت بدون نظر پزشک به مصرف مکمل‌ها روی بیاورند

و در صورتی که می‌خواهند نسبت به این موضوع مطمئن شوند، ابتدا باید با متخصص تغذیه مشورت کنند

تا اگر کمبودی وجود دارد، مکمل مورد نیاز برایشان تجویز و زیر نظر پزشک مصرف شود.

امتیاز
به این مقاله چند ستاره میدهید؟
[0امتیاز از مجموع]

درباره نویسنده

ارسال دیدگاه

*

code