تغذیه زنان در دوران بلوغ

تغذیه زنان در دوران بلوغ

تغذیه زنان در دوران بلوغ

تغذیه زنان در دوران بلوغ:دوران بلوغ یکی از مهم ترین دوره های زندگی است.چرا که نوجوانان ، به خصوص دختران در این دوران ، رشد سریعی را تجربه میکننو . در دوران بلوغ ، قد ، وزن ، توده چربی و عضلاتو از طرف دیگر گردش خون در بدن افزایش میابد . بنابرین نیاز به مواد مغذی در آنها بیشتر می شود  و در صورتی که از طریق یک برنامه ی غذایی متعادل و متنوع به نیازهای آنها پاسخ داده نشود به اندازه کافی رشد نخواهند کرد و در معرض ابتلا به انواع بیماریها قرار می گیرند.

بطور مثال ، بسیاری از مشکلات دوران بارداری و تولد نوزادان نارس ارتباط مستقیم با وضع تغذیه مادر در زمان قبل از بارداری و سن قبل از ازدواج دارد. دخترانی که زندگی خود را با تغذیه ناکافی در دوران کودکی همراه با بیماری شروع کرده و به دوره نوجوانی و بلوغ وارد می شوند از یک طرف به علت کمبودهای تغذیه ای با کاهش توانمندی ذهنی و جسمی مواجه هستند و از سوی دیگر ، پس از ازدواج نمی توانند دوران بارداری و شیردهی خوبی داشته باشند . زیرا در دوران بارداری و شیردهی ذخایر بدنی مادر مصرف می شود و سوتغذیه او تشدید یافته و علاوه بر مادر ، فرزندش نیز دچار سوتغذیه می شود .

تغذیه زنان در دوران بلوغ

بطور کلی ، دخترانی که از زمان تولد تا بلوغ غذای متعادل و کافی مصرف کنند در هنگاه بارداری و زایمان با مشکلات کمتری روبرو میشوند .

بنابرین دختران برای رشد مناسب خود در این دوران به مواد مغذی مانند اسیدهای چرب امگا۳ ، مواد معدنی مانند آهن ، کلسیم ، روی ، ویتامین های A ، D و گروه B بخصوص اسید فولیک ،ویتامین B12 و علاوه بر این ، در دوره ی بلوغ نیاز  به انرژی افزایش میابد . انرژی مورد نیاز برای دختران بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ کالری در روز است که این نیاز باید از طریق تمام گروه های مواد غذایی تامین شود .

کم خومی و فقر آهن یکی از مشکلات شایع دختران در دوران بلوغ است . بنابرین دختران باید در رژیم غذایی روزانه ی خود از مواد غذایی غنی از آهن از قبیل گوشت قرمز ، تخم مرغ و سبزیجات استفاده کنند .

کم خونی و فقر آهن منجر به ضعف ، بی حالی و خستگی زودرس در فرد شده و در نهایت بر روی یادگیری و تمرکز وی تاثیر منفی خواهد داشت.

مصرف روزانه میوه ا و لبنیات برای توده استخوانی و همچنین انجام فعالیت های جسمانی و تحرک در دختران نوجوان لازم و حیاتی است، اگر دختران در دوران بلوغ از تود استخوانی خوبی برخوردار باشند ، در بزرگساالی دیرتر دچار پوکی استخوان می شوند

تغذیه زنان در دوران بلوغ
تغذیه زنان در دوران بلوغ

مصرف چربی‌ها در دوران بلوغ تا چه اندازه ضرورت دارد؟

اصولا چربی‌ها به دو صورت در تغذیه روزانه وجود دارند:

چربی‌های مرئی مثل روغن، سس، کره و خامه، و چربی‌های نامرئی که در مواد غذایی وجود دارند مثل گوشت.

مصرف چربی‌ها تا 30 درصد از کل انرژی روزانه، برای حفظ سلامت توصیه می‌شود.

اگر چه روغن‌های مایع گیاهی برای حفظ سلامت مفیدتر از روغن‌های جامد و حیوانی هستند،

ولی باید توجه داشت که هر روغن مایعی برای سرخ کردن مناسب نیست.

روغن‌های مایعی که برای تهیه سالاد و پختن غذاها تهیه شده‌اند،

نباید برای سرخ کردن به کار روند، چرا که نقطه دود آنها پایین است و در اثر حرارت ترکیبات سمی‌ در آنها ایجاد می‌شود.

در ضمن روغن‌های مایع را نبایستی در معرض نور آفتاب، روشنایی و یا

در مکان‌های گرم نگهداری نمود و درب روغن باید کاملا بسته باشد.

انرژی مورد نیاز روزانه هر فرد از منابع کربوهیدرات‌های ساده و مرکب، چربی‌ها و پروتئین‌ها چه میزان باید باشد؟

بهتر است 45 تا 55 درصد انرژی مورد نیاز روزانه ی هر فرد از کربوهیدرات‌ها،

30 درصد از چربی‌ها و 15 تا 20 از پروتئین ها تامین شود و تنوع و تعادل لازم در برنامه ی غذایی هفتگی رعایت گردد.

مصرف لبنیات چه تاثیری در دوران بلوغ و پس از آن ایفا می‌کند؟

مصرف لبنیات نه تنها پروتئین‌های ارزشمند حیوانی را برای حفظ سلامت بدن تامین می کند،

بلکه ویتامین‌های گروه B و کلسیم را که استحکام بخش استخوان ها و دندان‌هاست در بردارد،

به شرط آنکه همراه با مصرف شیر و لبنیات و سایر منابع غذایی حاوی کلسیم،

انجام فعالیت بدنی و ورزش مثل پیاده‌روی، بارفیکس، والیبال و بسکتبال را فراموش نکنید.

چه نوع مواد معدنی و ویتامینی برای رشد دختران در دوران بلوغ ضروری است؟

مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز برای رشد دختران شامل آهن، کلسیم، روی و منیزیم هستند.

ویتامین‌های A، گروه B و C ، اسید‌های چرب امگا 3 و امگا 6 نیز لازم و ضروری هستند.

تغذیه باید از چه دورانی مورد توجه قرار گیرد؟

توجه به تغذیه باید از دوران جنینی آغاز شود و در دوران نوزادی، کودکی، پیش دبستانی،دوران دبستان،

پیش از بلوغ، دوران بلوغ، پیش از ازدواج، پس از ازدواج، پیش از بارداری، دوران بارداری و شیردهی

مورد توجه قرار بگیرد، زیرا در غیر این‌صورت، زنان و دختران دچار آسیب‌های جدی می‌شوند.

امتیاز
به این مقاله چند ستاره میدهید؟
[0امتیاز از مجموع]

درباره نویسنده

ارسال دیدگاه

*

code