کودکان پیش دبستانی

کودکان پیش دبستانی

کودکان پیش دبستانی

کودکان پیش دبستانی

کودکان پیش دبستانی:هفت سال اول زندگی کودک، یعنی سنین پیش دبستانی، پایه و اساس شخصیت او را تشکیل می دهد و اگر این دوره آن گونه که پیامبر خدا فرمودند با عطوفت و مهرورزی همدلی و همراهی، غلیان و فوران احساسات خوشایند، محبت پذیری و اقتدار عاطفی کودکان همراه باشد، قوی ترین، سالم ترین و متعادل ترین ستون های تکوین شخصیت پی ریزی می شود و این قبیل بچه ها بیشترین آمادگی روانی و ذهنی را برای یادگیری (هفت سال دوم) می یابند و آمیزه ای از محبت پذیری و آموزش پذیری، آنان را برای دوره مشورت پذیری و رایزنی با بزرگ ترها (هفت سال سوم) آماده می کند.

گروه سنی پیش دبستانی شامل کودکان ۲ تا ۶ سالگی است . در این محدوده سنی ، سالانه بطور متوسط ۲-۳  کیلوگرم به وزن کودک و ۶-۸ سانتی متر به قد او اضافه می شود .

بطور کلی درین دوران رشد کودک آهسته است . در برخی از کودکان دوره هاییاز بی نظمی هم وجود دارد به نحوی که ممکن است کودک برای چند ماه رشد نکندو سپس یه جهش رشد داشته باشد .

کودکان پیش دبستانی
کودکان پیش دبستانی

کودکان پیش دبستانی

در ردران کودکی ، میزان علاقه ی کودک به غذاهای مختلف به سرعت تغییر میابد و تمایل به غذا تحت تاثیر عواملی مانند دما ، ظاهر ، رنگ و طعم غذا ، همچنین موقعیت مکانی و زمانی غذا خوردن می باشد.

درین دوران ، به دلیل کند شدن سرعت رشد کودک ، اشتهای او نیزکاهش میابد و نباید سعی کنید به اصرار به کودک غذا بدهید.

در رژیم غذایی کودکان پیش دبستانی باید از همه گروه های غذایی استفاده شو .

والدین باید کودک را به خوردن مواد غذایی با طعم ها و مزه های مختلف تشویق کنند

تا تمایل کودک را به خوردن مواد غذایی متنوع افزایش یابد . بهتر است مواد غذایی

با درجات سفتی و نرمی متفاوت و انواع رنگ ها به کودک داده شود تا جذابیت غذا ها برای او بیشتر باشد.

کودکان بای روزانه ۶-۴ وعده غذایی مصرف کنند .

یعنی علاوه بر ۳ وعده غذای اصلی  ۲-۱ میان وعده هم به او بدهید.

برای میان وعده بهتر است از انواع میوه ها ، نان و پنیر ، شیر و لبنیات مغزها مانند

پسته و گردو ، برگ زردالو ، کشمش ، توت خشک و… استفاده کنید . از دادن چیپس

، پفک و دیگر تنقلات مضر به کودک بپرهیزید.

خوردن صبحانه برای کودکی که آماده رفتن به مهدکودک و پیش دبستانی می شود ،

بسیار مهم است و مادران باید به این وعده غذایی  اهمیت ویژه ای بدهند. مصرف

صبحانه به کودکان کمک می کند تا فراگیری بهتری داشته باشند . همچنین انرژی و

مواد مغذی مصرف شده می تواند باعث افزایش تحرک و فعالیت بدنی و در نهایت نشاط در کودکان شود

درباره نویسنده