خواص فسفر ، روی ، آهن

خواص فسفر ، روی ، آهن

فسفر ، روی ، آهن

فسفر ، روی ، آهن

فسفر:

منابع غذایی مانند شیر ،پنیر ،گوشت قرمز ،تخم مرغ ،ماهی ، نان گندم ،بلغور جو ،بادام ، پسته ، گردو ، باقلا و… حاوی این ماده معدنی می باشند این ماده معدنی در تشکیل استخوان و دندان ،کمک به سوخت و ساز چربی ها و تولید انرژی ،رشد و ترمیم بذن ، بهبود فعالیت های قلب و … موثر است

روی

روی

روی:

منابع مواد معدنی عبارتند از :

گوشت گوساله ،تخم مرغ ، تخم کدو ،جوانه گندم ،سبزی ها و فراورده های شیر

این ماده معدنی در گوارش و سوخت و ساز بدن موثر است بهبود زخم ها ،تولید مثل ،تنظیم عملکرد سیستم ایمنی و… از دیگر وظایف آن میباشد

نکته:

اینکه افرادی که زیاد عرق میکنند و همچنین افراد مبتلا به بیماری دیابت و پروستات به روی بیشتری نیاز دارند یدید در منابع غذایی مانند میگو ، انواع ماهی ،اسفناج ،پیاز ،نمک ید دار و … یافت میشود .این ماده ی معدنی در رشد و نمو و سوخت و ساز بدن ،ساخت پروتئین ، تبدیل کاروتن به ویتامین ،سوخت و ساز کلسترول و… نقش دارد

فسفر ، روی ، آهن

فسفر ، روی ، آهن

آهن:

آهن در گوشت قرمز ،جگر ،قلوه ،ماهی ،مرغ ،زرده تخم مرغ ،سیب زمینی ،گوجه فرنگی

،سبزی های دارای برگ سبز تیره مثل جعفری و اسفناج ،حبوبات مثل عدس و لوبیا ،بادام

،پسته ، گردو ،میوه های خشک ، بگه ها به ویژه برگه ی زردالو و دانه های روغن یافت می شود.

آهن به حمل اکسیژن و دی اکسید کربن در بدن کمک می کند

همچنین در خون سازی ،تبدیل بتاکارتون به ویتامین ، سم زدایی بدن و… نقش دارد.

مقدار مورد نیاز آهن در بزرگسالان روزانه ۸ تا ۱۸ میلی گرم ، در کودکان ۷ تا ۱۰ میلی گرم ،

و در نوزادان ۱۱ تا ۲۷ میلی گرم می باشد و باید از ۳ ماهگی به نوزادان ،آهن بصورت قطره ی خوراکی داده شود.

زنان در دوران حاملگی و شیردهی و خانم هایی که دچار خونریزی شدید دوران قاعدگی میشوند

،همچنین افراد در حال رشد مانند کودکان به آهن بیشتری نیاز دارند.

کمبود اهن در خون موجب کم خونی می شود نکته اینکه مصرف

چای سیاه ،قهوه ،کاکائو ،لبنیات بلافاصله بعد از غذای آهن دار می تواند

مانع جذب آهن توسط بدن شود . بنابرین افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن باید در مصرف آنها اعتدال را رعایت کنند

 

دیدگاه خود را بنویسید