کلسیم

کلسیم

کلسیم

کلسیم:منبع غذایی مانند شیر کم چرب ،انواع پنیر ،تخم مرغ ،تخم آفتابگردان ،گردو ،سبزیجات ،و… حاوی کلسم هستند

بدن انسان بیش از ۹۹ درصد از کلسیم خود را در استخوان ها و دندان ها ذخیره می کند تا موجب استحکان آنها شود و بقیه کلسم در خون ،عضلات و مایعات بین سلولی قرار می گیرد .

مقدار کلسم مورد نیاز بدن هر فرد به سن و عوامل دیگر بستگی دارد  ،مثلا کودکان و نوجوانان در حال رشد و زنان بالای ۵۰ سال به کلسیم بیشتری نیاز دارند.برای سلامتی عضلات و دستگاه گوارش ،ساختن استخوان ،پاکسازی بدن از سموم وکمک به جریان خون و تقویت قلب مفید است .

کمبود کلسیم در بدن موجب ابتلا به پوکی استخوان می شود .

استفاده از قهوه ،چای ،داروهای مسهل و داروهای ضد اسید معده در جذب کلسم اختلال ایجاد می کند .

افراد سالمند و یائسه و همچنین افراد کم تحرک ببیشتر در معرض کمبود کلسم قرار میگیرند.

کلسیم

کلسیم

عوارض ناشی از کمبود

عوارض کمبود کلسم در کودکان راشیتیسم ، در میانسالان استئو مالاسی ، و در بزرگسالان استئوپروز است.
این بیماریها در اثر کمبود ویتامین D نیز بروز می‌کند، پس اگر می‌خواهید استخوانهای محکمی داشته باشید،

بهتر است مراقب مصرف ویتامین D هم باشید. کمبود شدید کلسم، انقباض شدید عضلات به حالت کزاز را به دنبال دارد که ابتدا به صورت گرفتگی عضلات دیده می‌شود. البته این حالت کمتر رخ می‌دهد و آنچه بیشتر از کمبود کلسم دیده می‌شود پوک شدن استخوانها در سنین بالاست که برای جلوگیری از آن باید از نوجوانی به فکرش باشیم.

بازخورد ها

    هیچ بازتاب و بازخوردی برای این نوشته موجود نیست.

    دیدگاه خود را بنویسید