ویتامین d

ویتامین d

همه چیز درباره “ویتامین d” ، از خواص ویتامین د تا منابع دریافت آن

ویتامین d:این ویتامین در مواد غذایی مانند شیر ،کره ،تخم مرغ ،جگر گوساله ،ماهی های تن و آزاد ،روغن کبد ماهی و… وجود دارد.

بهترین منبع این ویتامین نور مستقیم آفتاب است که در اثر تابش اشعه ی خورشید به پوست بدن تولید می شود . تابش نور آفتاب از پشت شیشه این خاصیت را ندارد .این ویتامین در جذب کلسیم و ذخیره سازه مواد غذایی در استخوان ها ،رشد سلول ها ی بدن و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارد .

نکته:

اینکه افراد گیاه خوار و سالمند ،افراد محروم از نور خورشید در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند.همچنین افرادی که از داروهای ضد تشنج استفاده می کنند با کمبود این ویتامین در بدن مواجه می شوند .

ویتامین D

ویتامین-d (1)

بدن ما برای حفظ سلامت و جلوگیری از انواع بیماری ها به مقدار مناسبی از ویتامین هایی نظیر “ویتامین د” نیاز دارد. دریافت این ویتامین برای تراکم استخوانها و محکم شدن آنها و همچنین جلوگیری از بسیاری بیماریهای دیگر بسیار ضروری است.

ویتامین d و خواص آن

ویتامین d  یا کلسیفرول یکی از ویتامین های لازم برای بدن و از ویتامین های محلول در چربی است، که به رشد و استحکام استخوانها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می کند. این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان ها کمک می کند و همچنین از طریق ترجمه ژنهای هسته سلول به رشد سلول کمک می کند.مهمترین منبع تامین این ویتامین نور خورشید می باشد.ویتامین d
ویتامین d

تابش نور خورشید به طور مستقیم و دریافت ویتامین d

VITAMIN_D

VITAMIN_D

واژه ویتامین D به چندین شکل مختلف این ویتامین اشاره می نماید. دو فرم مهم برای انسان ها ویتامین D۲ که توسط گیاهان وویتامین D۳ که توسط پوست بدن انسان (زمانیکه دربرابر آفتاب هستیم) ساخته می شوند، هستند. خوراکی ها معمولا با ویتامین D۲ یا D3 غنی می شوند.

نقش اصلی ویتامین D حفظ تعادل سطح کلسیم و فسفر خون می باشد.

ویتامین D به بدن برای جذب کلسیم، که برای شکل دادن استخوان ها و حفظ استحکامشان مفید است، کمک می کند.

عوارض کمبود ویتامین d

علائم کمبود ویتامین د»در بسیاری اوقات مبهم و غیراختصاصی است و به همین علت در بسیاری اوقات دیر تشخیص داده می شود.مهم ترین عارضه در کودکان، بیماری راشیتیسم است که به علت کمبود ویتامین D ایجاد شده و سبب می شود کودکان بیمار زانوهای پرانتزی شکل و مچ دست کلفت داشته باشند.

دیر راه افتادن و کوتاهی قد کودکان را یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین D است .کمبود شدید این ویتامین می تواند منجر به کاهش کلسیم و متعاقب آن دچار اسپاسم عضلانی، تشنج و مشکل تنفسی نیز شود.

علائم کمبود ویتامین د در بزرگسالان با درد مبهم و پراکنده در تمام بدن، ضعف کلی بدن و نیز ضعف در ایستادن و بالا رفتن از پله و در مراحل پیشرفته تر لنگیدن، درد استخوان بخصوص در دنده، مفصل ران، کف پا و ران می توان عنوان کرد.

ویتامین-d

ویتامین-d

عوارض کمبود ویتامین (د)  بر استخوانها

افرادی که در معرض کمبود ویتامین د هستند :

نوزادان شیرخوار

افراد مسن

افرادی که خیلی کم در معرض نور خورشید دارند

افراد دارای پوست تیره

افراد مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD) و سایر بیماری هایی که منجر به اختلال در جذب چربی می شود

مانند:برخی از بیماری های کبدی، سیستیک فایبروزیس، سلیاک، کرون، کولیت زخمی شونده.

افراد چاق یا افرادی که تحت جراحی بایپس معده قرار گرفته اند

منابع تامین d

۱. نور خورشید:اگر پوست بدن در تماس با نور خورشید قرار بگیرد، ویتامین D تولید می کند.

۲. شیرغنی شده با ویتامین D که می توان از آن بستنی و پنیر غنی شده نیز تولید کرد.

۳. ماهی تن نیز یکی از منابع مفید ویتامین D است و سطح ویتامین D موجود در آن به مراتب بیشتر از ماهی ساردین است.

۴. مکمل ها نیز می توانند دوز مورد نیاز روزانه این ویتامین را در اختیار بدن قرار دهند.

همچنین بخوانید : همه چیز درباره تست بارداری و نتیجه منفی آن

۵. زرده تخم مرغ نیز غنی از ویتامین D است و به همین دلیل توصیه می شود زرده و سفیده تخم مرغ را حتما با هم مصرف کنید.

۶. جگر گاو نیز منبع سرشار از ویتامین D به همراه بسیاری دیگر از مواد مغذی مانند ویتامین A، آهن و پروتئین است.

منابع مفید

۷. روغن کبد ماهی که با طعم دهنده هایی چون نعنا یا مرکبات و یا به شکل کپسول های مکمل ارائه می شود، منبع غنی از این ویتامین به شمار می آید.

۸. آب پرتقال غنی شده با ویتامین D نیز برای دریافت دوز مورد نیاز روزانه این ویتامین گزینه مفیدی است.

۹. غلات غنی شده با ویتامین D نیز به همراه شیر یا آب پرتقال غنی شده منبع مفید این ویتامین هستند.

۱۰. برخی قارچ ها نیز درست مانند انسان مقادیر زیادی ویتامین D در تماس با نور خورشید تولید می کنند. قارچ هایی که در تاریکی پرورش می یابند، عاری از این ویتامین هستند اما برخی از گونه های قارچ ها که در تماس با اشعه فرابنفش خورشیدی رشد می کنند، سرشار از ویتامین (د) هستند.

۱۱. ماهی های چرب مانند ماهی آزاد از منابع اصلی و غنی ویتامین D به حساب می آیند.

۱۲. چراغ ها و لامپ های فرابنفش نیز برای افرادی که در معرض خطر فقر شدید ویتامین د هستند، تجویز می شوند.

منبع:namnak.com

دیدگاه خود را بنویسید