ویتامین ها

ویتامین ها

ویتامین ها

ویتامین ها

ویتامین A

ویتامین ها:منابع غذایی این ویتامین عبارت است از جگر ،زرده ی تخم مرغ ، جعفری ، سبزیجات زرد و نارنجی مانند هویج ، سیب زمینی و… میوه های زرد و نارنجی مانند گلابی ، انبه ، هلو و… ، سبزی هایی با برگ سبز تیره مانند اسفناج ، بروکلی و… .

ویتامین A برای تقویت بینایی ، رشد ، نگهداری بافت های سطحی و فعالیت سیستم ایمنی بدن ضروریست . همچنین این ویتامین به عنوان آنتی اکسیدان موجب جلوگیری از آسیب سلولی و تخریب بافت ها می شود و به ترمیم بافت های آسیب دیده کمک می کند.

•ویتامین های گروه  B

این ویتامین ها را اغلب ویتامین های ضد استرس می نامند زیرا در کاهش فشار و استرس بسیار موثرند

ویتامین B1 (تیامین )

این ویتامین در مواد غذایی مثل برنج سبوس دار ، نان گندم ، آرد جو دوسر ، بادام زمینی ، اغلب سبزیجات ، شیر ، حبوبات ، جوانه گندم و… یافت می شود .

این ویتامین در ساختمان پروتئین ها ، سوخت و ساز کربوهیدرات ها ، بهبود حالت درونی انسان و… نقش موثری دارد .

نکته این که نوشیدن الکل به هر میزان زیاده روی در مصرف چای و قهوه ، خوردن غذاهای دریایی به صورت خام ، مصرف اسیدها برای کاهش اسید معده ،استعمال دخانیات ،مصرف بیش از حد کربوهیدرات ها مانند برنج و نان و مصرف مواد غذایی که زیاد پخته شده . ، باعث کمبود این ویتامین مهم در بدن انسان می شود . بنابرین برای طبخ مواد غذایی حاوی تیامین بهتر است از درجه حرارت کمتر استفاده شود . همچنین باید در پخت سبزیجات حاوی ویتامین B1 از روش بخارپز استفاده کرد .

ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

این ویتامین در مواد غذایی مانن شیر ، جگر ، دل ، قلوه ، پنیر ، برخی سبزی ها ، ماهی ، تخم مرغ ، جوانه گندم ، غلات و … یافت می شود .

این ویتامین در سوخت و ساز گلوکز و اسیدهای چرب برای تولید انرژی و خون سازی در مغز استخوان نقش دارد . همچنین برای رشد مو و ناخن و تقویت بینایی وجود این ویتامین ضروریست .

مواد غذایی حاوی ویتامین B2 در صورتی که در معرض نور قرار بگیرد خواص خود را از دست می دهد .

مصرف قرص های جلوگیری از حاملگی و آنتی بیوتیک های سولفامیدی باعث کمبود این ویتامین در بدن می شوند.

در بارداری و شیردهی نیاز به این ویتامین افزایش پیدا می کند.

ویتامین ها
ویتامین ها

ویتامین B3 (نیاسین)

این ویتامین در مواداین ویتامین در مواد غذایی مانند جگر گاو ،قلوه ، کره بادام زمینی ، خرما ، انجیر ، ،آلو ،آووکادو ، ماهی ، تخم مرغ ، گوشت سفید پرندگان ، پوسته ی غلات ، جوانه گندم و … یافت می شود .

این ویتامین در سوخت و ساز پروتئین ها ، اسیدهای آمینه ،چربی ها و کربوهیدراتها و همچنین ساخت هورمون های جنسی ، ساخت DNA و… موثر است .

ویتامین B6 (پیریدوکسین)

منابع غذایی  این ویتامین عبارتند از: سبوس گندم ، قلوه ، دل ، طالبی ، کلم ، شیر ، تخم مرغ ، گوشت گوساله ،لوبیا ، سویا ،و…

این ویتامین در سوخت و ساز پروتئین ها ، اسیدهای آمینه موثر است.

ویتامین B9 (اسیدفولیک)

این ویتامین در مواد غذایی مانند جگر ، عدس ، سبوس برنج ،آرد ،سویا ،لوبیا قرمز ، بادام زمینی ، اسفناج ،اسفناج ، برگ شلغم ،گندم ، کدو تنبل ،مارچوبه ، پرتقال و… یافت می شود

ویتامین B12

این ویتامین در منابع غذایی مانند جگر ، قلوه ، گوشت گوساله ، تخم مرغ ، پنیر ، شیر و… یافت می شود .

این ویتامین در خون سازی ،سوخت و ساز گلوکز ، تامین سلامت بافت های عصبی ، سوخت و ساز اسید فولیک و… نقش موثری دارد.

درباره نویسنده