گوشت و حبوبات

گوشت و حبوبات

گوشت و حبوبات

گوشت و حبوبات:یکی از مواد مورد نیاز بدن ،بخصوص در زمان کودکی و نوجوانی،پروتئین است.از آنجا که این ماده ی غذایی نقش مهمی در رشد بدن و افزایش حجم عضلات دارد ،وجود آن در برنامه ی غذایی ضروری است . درواقع، پروتئین هانقس اساسی در ساختمان بدن انسان و جانوران هستند و عضلات ،پوست و مو و… به این گروه نیاز جدی دارند .

گوشت ،اصلی ترین منبع برای تامین پروتئین بدن محسوب می شود.

گروه گوشت و حبوبات شامل گوشت قرمز ،جگر ، دل ، قلوه ، زبان ، مغز ، گوشت سفید ، تخم مرغ ، گردو ، بادام ، فندق ، پسته و انواع تخمه باشد .

گوشت و حبوبات

افراد می توانند پروتئین مورد نیاز بدن خود را از دو منبع حیوانی و گیاهی تامین کنند که پروتئین های حیوانی در موارد غذایی مانند تخم مرغ ، گوشت ، پنیر ، شیر و پروتئین های گیاهی در غلات ، حبوبات ، آجیل و… یافت می شود.

پروتئین های گیاهی چربی اشباع شده و کلسترول بسیار کمتری در مقایسه با پروتئینهای حیوانی دارند .

این گروه علاوه بر پروتئین ،حاوی ویتامین های B6 و B12 ، روی ، منیزیوم و آهن نیز می باشد .

گروه گوشت در رشد و استخوان سازی بدن ،درمان کم خونی و سلامت دستگاه عصبی نقش اساسی دارد .

در واقع ،حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از انرژی مورد نیاز روزانه به وسیله ی پروتئین تامین می شود .

گوشت و حبوبات

گوشت و حبوبات

نکته:

اینکه مصرف روزانه ی پروتئین ضروری است

زیرا پروتئین ها بر خلاف چربی ها یا کربوهیدرات هادر بدن ذخیره نمی شوند .

یک واحد گوشت بدون چربی دارای ۵۵ کیلو کالری انرژی است

یک واحد گوشت با چربی متوسط ۷۵ کیلو کالری انرژی و یک واحد گوشت پرچرب ۱۰۰ کیلو کالری انرژی دارد .

۳۰ گرم گوشت ، ۳۰گرم مرغ ، ۳ گرم ماهی ، ۳۰ گرم دل و جگر ،۳۰ گرم پنیر ،یک عدد تخم مرغ و نصف لیوان سویا معادل یک واحد می باشند .

گوشت و حبوبات

 

دیدگاه خود را بنویسید