چربی ها

چربی ها

چربی ها

چربی ها

چربی ها:همه ی افراد به گنجاندن مقدار معینی از چربی در غذای روزانه ی خود نیازمندند تا بدن بتواند به طور مناسب کار خود را انجام دهد .

در وقع ، افراد به اسیدها ی چرب برای ساختن غشا سلولی و دیگر کارکردهای حیات بدن نیاز دارند .

برای مثال ، بافت مغز ، غلاف های عصبی و مغز استخوان به چربی نیاز دارند .

همچنین مصرف چربی برای حفاظت از اندام های حیاتی نظیر کبد ، کلیه ها و قلب نیز ضروریست .

چربی ها دارای انرژی زیادی هستند به طوری که هر گرم آن دو برابر مواد قندی و پروتئین ، دارای انرژی می باشند .

همچنین مقدار چربی از طریق مصرف انواع مواد غذایی دیگر وارد بدن می شود

بنابرین در تغذیه ی عادی روزانه نباید در مصرف چربی ها زیاده روی کرد .

زیرا مصرف زیاد روغن ها و چربی ها نه تنها موجب افزایش انرژی دریافتی می شود

بلکه زمینه را برای بروز انواع بیماریها از جمله سرطان ، بیماریهای قلبی و… فراهم می نماید.

چربی ها دو نوع هستند 

چربی ها
چربی ها

–چربیهای اشباع شده 

این نوع از چربی ها در دمای معمولی اتاق جامد هستند و در فراورده های حیوانی مانند کره ، پنیر ، گوشت های پر چربی ، روغن های نباتی ،روغن نارگیل و … یافت می شوند .

چربی های اشباع شده عامل اصلی افزایش کلسترول بد خون محسوب می شوند

بنابرین مصرف غذایی که چربی اشباع شده دارند باعث افزایش کلسترول و در نتیجه باعث تنگ شدن دیواره ی عروق می شوند.

درین وضعیت ،فشار خون افزایش میابد و برای حفظ جریان خون کافی در بدن

به قلب فشار وارد شده که این امر باعث ایجاد ناراحتی و مشکلات قلبی می شود.

–چربی های اشباع نشده

این چربی ها در دمای اتاق بصورت مایع هستند و از منابع گیاهی مانند روغن زیتون ، روغن بادام زمینی ، آفتابگردانو روغن ذرت تهیه می شوند . همچنین بیشتر روغن های گیاهی مایع به جز روغن نارگیل و خرما از نوع چربی غیر اشباع هستند

چربی های اشباع نشده هر چند در کاهش کلسترول بد خون موثرند ولی به دلیل داشتن انرژی زیاد باید در مصرف آنها نیز محدودیت قائل شد . اسیدهای چربی که برای حفظ سلامتی بدن به آنها نیاز داریم در روغن زیتون و روغن سبزیجات از این نوع می باشد.درین گروه یک قاشق مرباخوری روغن ،۸عدد زیتون سیاه ، ۱۰ عدد زیتون سبز ، ۶ عدد بادام ، ۶ عدد آجیل مخلوط ، ۲ قاشق مربا خوری روغن بادام زمینی و یک قاشق غذاخوری روغن کنجد معادل یک واحد می باشد.

درباره نویسنده