راهکارهایی برای کاهش استرس شغلی

راهکارهایی برای کاهش استرس شغلی

راهایی برای کاهش استرس شغلی

راهکارهایی برای کاهش استرس شغلی

تحقیقات نشان داده است که مدیر کج‌خلق، خشن، انتقادگر و بی‌ملاحظه فشار را در محیط کار بالا می‌برد که در این شرایط کارمند قادر نخواهد بود روابط مثبتی را با همکاران و همچنین اعضای خانواده خود برقرار کند.

بر اساس یافته‌های یک پژوهش که در مجله اینترنتی «روانشناسی شخصیت» به چاپ رسیده است، استرس و فشاری که توسط مدیر بداخلاق ایجاد می‌شود، روابط مسالمت آمیز همکاری و متعاقب آن روابط فرد با اعضای خانواده‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.نتایج این پژوهش حاکی است: تعداد بیشتر فرزندان، سطح رضایت کارمندان را بالاتر می‌برد. همچنین ارتباط طولانی‌تر کارمندان با یکدیگر، تاثیر رفتار بد مدیران را روی آنها کاهش می‌دهد.این یافته پیام مهم و صریحی برای سازمان‌ها و مدیران دارد که سوء رفتارها از سوی کارمندان برای همیشه تحمل نمی‌شود و روزی عواقب خود را به آنها نشان خواهد داد.

● عوامل ایجاد کننده استرس درون سازمانی

این عوامل را می توان نوعی عوامل موجد استرس گروهی بشمار آوریم زیرا در سازمان ایجاد و از روابط جمعی در سازمان بین افراد یا بین افراد و محیط سازمان حاصل میشود.

● خط مشی های سازمانی

– سیاست های ناعادلانه و عدم وجود عدالت شغلی

– قوانین خشک و غیر قابل انعطاف

– جابجایی های مکرر و انتظارات نابجا

– شرح شغل های غیر واقعی

راهایی برای کاهش استرس شغلی

● ساختار سازمانی

– تمرکز بیش از حد و عدم وجود اختیار کافی برای تصمیم گیری

– عدم امکان ارتقاء و پیشرفت

– تخصص گرایی افراطی و جزئی شدن وظایف شغلی

– تضادهای صف و ستاد

راهایی برای کاهش استرس شغلی

● شرایط فیزیکی سازمان

– سر و صدای زیاد در محیط کار و ازدحام بیش از حد

– گرما یا سرمای بیش از حد در محیط کار

– وجود گازهای سمی در محیط کار

– خطرات شغلی و امکان آسیب دیدگی از کار

– نور کم و ناکافی برای کار

راهایی برای کاهش استرس شغلی

● فرایندهای سازمانی

– ارتباطات ناقص و عدم انتقال مؤثر اطلاعات

– عدم وجود بازخورد

– کنترل های بی مورد و آزار دهنده

– ارزیابی های ناعادلانه

– ارائه اطلاعات نادرست

راهایی برای کاهش استرس شغلی

شواهد نشان میدهد که نوع مشاغل کارکنان در دچار شدن آنان به فشار عصبی نقشی مهم ایفا می کند. مشاغلی که  تحت فشارهای زمانی هستند و زمان برای آنها اهمیت بسیار دارد.

کسانی که در شغل خود با خطرات و آسیب های فیزیکی مواجه اند مشاغل پر مسئولیت و پاسخگو نسبت به مسائل انسانی یا مالی و امثـال آنهـا نسبت به فشارعصبی بیشتر حساسیت دارند.مشاغل مدیران،  بازرسان و  متصدیان کنترل پرواز نمونه هایی از کارهای حسـاس نسبت به استــرس‌اند.البته باید به خاطر داشته باشیم که برخی از فشارهای عصبی سازمانی در یک حد متعادل می تواند سازنده باشد و موجبات تحـرک و تلاش بیشتر کارکنان را فراهم سازد.

● راهکارهای کاهش استرس در محیط کار

بسیاری از افراد شاغل، خصوصا در محیط های کاری دچار اضطراب، استرس یا افسردگی می شوند.راهکارهای ساده ای برای غلبه بر این استرس و فشارهای روحی در محل کار وجود دارد :

– نظم در کار روزانه

اگر کاربرای شما استرس یا ناراحتی ایجاد می کند اکنون زمان آن است که برنامه کاری روزانه خود را مرتب کنید.اولین نکته این است که سعی کنید که چند دقیقه زودتر به محل کار خود وارد شوید تا بتوانید یک برنامه ریزی مرتب و صحیح برای کار روزمره خود داشته باشید.این امر به شما کمک می کند تا به یک آرامش روحی برسید.سعی کنید تا میز کار خود را مرتب کنید و یا ایمیل های خود را چک کرده و ایمیل های اضافی را پاک کنید. در صورت امکان یک لیست از کارهایی را که باید هر روز انجام دهید تنظیم کرده و بر اساس آن لیست عمل کنید.

– استفاده از لباس مناسب

در صورتی که قوانین محل کار شما اجازه می دهد سعی کنید تا حد امکان از لباس هایی با رنگ های متنوع و شاد استفاده کنید.استفاده از کیفی به رنگ روشن یا استفاده از انگشتر یا ساعت مچی که خاطره خوبی را به یاد شما می اورد همه می تواند بر روی روحیه شما تاثیر بگذارد.

– ایجاد تنوع

تنوع را به نوعی نمک زندگی معرفی کرده اند و این مسئله بیش تر از هر زمان دیگر در روزهای کاری خود را نشان می دهد. مسلما تکرار یک یا چند نوع کار به صورت روزمره به فرد فشار آورده و باعث ناراحتی و افسردگی فرد خواهد شدسعی کنید تا در صورت امکان کارهای روزمره را به شکلی متفاوت انجام دهیداگر ممکن است نحوه رفت آمد به محل کار خود را تغییر دهید یا در زمان استراحت و ناهار سعی کنید تا کاری متفاوت انجام دهید.

– تغییر در دکوراسیون

تحقیقات نشان داده است که کارمندانی که در زمینه طراحی و دکوراسیون محل کار خود نظر می دهند و آن را به دلخواه تغییر می دهند ۴۰ درصد از سایرین شادتر هستند.البته در بسیاری از موارد کارمندان از این چنین قدرتی در زمینه تغییر دکوراسیون برخوردار نیستند.پس بهتر است که سعی کنید محیط شخصی خود، مثل اتاق یا میز کار خود را با اضافه کردن چند عکس، تقویم با اشکال خنده دار یا یک اثر هنری زیباتر کنید.

راهایی برای کاهش استرس شغلی

راهایی برای کاهش استرس شغلی

– فعال بمانید

اگر نوع کار شما به شکلی است که باعث می شود بی تحرک شده و احساس ناراحتی یا افسردگی به شما دست دهد سعی کنید تا در زمان استراحت خود تحرک داشته باشید.اگر زمان این اجازه را به شما می دهد به خیابان های اطراف محل کار خود رفته و برای مدتی قدم بزنید.هر گونه فعالیت جسمی باعث آزاد شدن مواد شیمیایی مثل آنتروپین یا آدرنالین در بدن ما می شود که احساس نشاط و شادی را به ما منتقل می کند.

– استفاده از غذای سالم

اگر می دانید که روز سختی را در پیش دارید سعی کنید تا میان وعده های سالم و مقوی را به همراه خود به سر کار ببرید.مغزها شامل:گردو، فندق یا بادام به علت داشتن اسید چرب امگا۳ ، موز به دلیل دارا بودن پتاسیم، نان سبوس دار و همچنین خوراکی هایی که قند و انرژی را با سرعت کم در بدن آزاد می کنند از جمله این مواد هستند.

– مثبت اندیش و مهربان باشید

مهم نیست که چه حالتی دارید اما سعی کنید که در هنگام صحبت با همکارانتان حالتی دوستانه و صمیمی داشته باشید.حتی با آن دسته از همکارانی که اعصاب شما را به هم می ریزند. سعی کنید که از اختلاف و درگیری در محل کار خودداری کنید.تحقیقات نشان می دهد که لبخند زدن نیز تاثیر مثبتی بر روی روحیه افراد دارد. پس سعی کنید همیشه لبخند بزنید.

– قدر موقعیت خود را بدانید

اگر از شغل خود یا موقعیت کاری خود راضی نیستید سعی کنید به نوعی به جنبه مثبت کار خود نگاه کنید.سعی کنید تا یک یا چند نکته مثبت در مورد کار خود را بیابید یا به این موضوع فکر کنید که خیلی از افراد در آرزوی شغل و رتبه شما هستند. سعی کنید تا با کمک به دیگران در محل کار خود این احساس مثبت را در خود تقویت کنید.

موضوع هم نوع

در اولین قدم یک کاغذ و خودکار بردارید و اهدافتان را بنویسید.در بالای برگه مهمترین اهداف و در ادامه اهداف بعدی خود را یاداشت کنید. توجه داشته باشید که حتی کوچکترین انها را از قلم نیندازیددر برگه ی دیگری اهدافی را که از طریق شغل فعلی تان میتوانید به انها دست یابید،یادداشت کنید و ببینید که شغل تان چقدر میتواند شمارا راضی کندقبل از امدن به سرکار با خود تکرار کنید ارام باش . وجود استرس با موفقیت در تضاد است،به همین دلیل باید بپذیرید که لازم است با تمام توان ان را از وجودتان بیرون کنید.

افکار منفی را از ذهنتان خارج کنید و به جنبه های مثبت و خوب خود فکر کنید.اندیشیدن به افکاری از این قبیل که شما همیشه بد شانسی می اورید یا نمی توانید فرد موثری در محیط کاری تان باشید،توان شمارا برای تصمیم گیری درست و تمرکز بر روی کار کاهش میدهد.در ساعات کاری سعی کنید ارام ، نفس بکشید.

برای این کار ابتدا چند بار به طور طبیعی نفس بکشید. بعد نفس خود را حبس کنید و تا ۵ بشماریدسپس نفس خود را رها کرده و با خود بگویید”ارام”.هرگاه خشمگین بودید یا احساس فشار زیادی کردید،می توانید این کار را چند بار تکرار کنید تا کاملا ارام شویدبه ارزش کارتان فکر کنید و با خود تکرار کنید که اگر در سر کارتان نباشید،کمبود شما احساس می شوددر محیط کار از بوهای خوش و ملایم استفاده کنید

راهایی برای کاهش استرس شغلی

سعی کنید روابط خوبی با همکارانتان برقرار کنید تا فضایی ارام و دلنشین برایتان فراهم شود.

راهایی برای کاهش استرس شغلی

به نقل از پزشکان بدون مرز

دیدگاه خود را بنویسید