تاثیر تغذیه بر طول عمر

تاثیر تغذیه بر طول عمر

تاثیر تغذیه بر طول عمر

تاثیر تغذیه بر طول عمر

تاثیر تغذیه بر طول عمر:برخورداری از رژیم غذایی صحیحیکی از فاکتورهای مهم در سلامت و افزایش طول عمر انسان محسوب می شود .نتایج تحقیقاتی که بر روی شیوه تغذیه افرادی با سن ۱۰۰ سال و بالاتر انجام شده است، نشان می دهد که بیشتر اشخاص از رژیم غذایی استفاده می کنند که حاوی مقدار زیادی میوه ها ،سبزی و چربی های سالم است . متخصصان تغذیه توصیه های برای بهره مندی از برنامه غذایی سالم و در نتیجه دست یابی به سلامت و عمرطولانی ارائه کرده اند که در ذیل به برخی از آنا پرداخت شده است.

مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان در رژیم غذایی خود قرار دهید:

فرایند سوخت و ساز برای سلول های بدن امر حیاتی است اما در طی انجام این عمل ،رادیکالهای آزاد تولید می شوند که برای سلامتی بسیار مضر هستند .به همین دلیل مصرف بیش از حد آنتی اکسیدان توصیه می شود تا خطر رادیکال های آزاد را دفع کنند . به این ترتیب از سلولهای بدن محافظت شده وروند سالمندی و پیری کند می شود

آنتی اکسیدان ها،به وفور در میوه ها و سبزی های خوشرنگ یافت می شود . جالب است بدانید هرچه میوه ها  و سبزیجات پررنگ تر باشد ،میزان آنتی اکسیدان آنها بیشتر است.

تاثیر تغذیه بر طول عمر
تاثیر تغذیه بر طول عمر

هرروز امگا۳ بخورید:

هرروز امگا۳ بخورید:

امگا ۳ چربی مفیدی است که خواص زیادی دارد اگر بتوانید هرروز به میزان کافی ازین چربی سالم استفاده کنید از یک سو کلسترول خون کاهش خواهد یافت و از سوی دیگر عملکرد سلول های بدن درست و منظم خواهد شد . علاوه بر این،امگا ۳ میتواند خطر ابتلا به سرطان ،سکته مغزی و حمله قبلی را نیز کاهش دهد.

بهترین منبا تامین امگا۳غذاهای دریاییست .پژوهش ها نشان میدهد چربی خاصی به  نام DHA از نوع امگا ۳ به شمار می رود ، در بدن ماهی های چرب آبهای سرد وجود دارد که از مغز انسان در برابر فرایند پیری محافظت میکند .

بطور کلی ، حداقل هفته ای دو وعده ۱۰۰گرمی ماهی سالمون یا دیگر ماهی های چرب را در برنامه غذایی خود بگنجانید و هرروز گردو ،روغن سویا و اسفناج مصرف کنید.

 

رژیم غذایی کم کالری داشته باشید:

اگر میخواهید عمری طولانی داشته باشید ،باید غذاهای سالم و کم کالری مصرف کنید

برای دست یابی به این امر ،به اندازه و آهسته غذا بخورید .منظور از به اندازه غذا خوردن آن است که دقیقا هنگامی که احساس گرسنگی رفع شد ،دست از خوردن بکشید .بهترین تکنیک برای به اندازه خوردن ،آهسته خوردن است .به این ترتیب ،حفظ آرامش حین غذا خوردن می تواند به کاهش کالری دریافتی کمک کند.

پروتئین های کم چرب مصرف کنید:

پروت.ین در سلامت افراد نقش حیاتی دارد و باید به اندازه مصرف شود تا بدن بتواند سالم بماند .یکی از مهمترین نقش های پروتئین آن است که هرروز عناصر ضروری را برای ترمیم تک تک سلول های بدن فراهم میکند این مساله زمانی که افراد پا به سن می گذارند از اهمیت بیشتری برخوردار است .زیرا درین دوره ،آسیب های سلولی بیشتر میشود.

متخصصان تغذیه می گویند۳۰درصد کالری روزانه باید از پروتئین ها ی کم چرب تامین شود.به این ترتیب،اگر کالری مورد نیاز روزانه را ۱۶۰۰ واحد در نظر بگیریم ،باید هرروز حدود ۱۲۰ گرم پروتئین کم چرب مصرف کنیم.

فیبر زیاد در برنامه غذایی خود قرار دهید:

تاثیر تغذیه بر طول عمر
تاثیر تغذیه بر طول عمر
فیبر زیاد در برنامه غذایی خود قرار دهید:

فیبر سد دفاعی محکمی در برابر سرطان است ،میزان قند خون را ثابت نگه می دارد وعامل بسیاری موثری در ارتقای سلامت قلب به شمار می رود . بدین منظور روزانه حدود ۲۵ تا ۳۵ گرم فیبر به بدن خود برسانید .البته هر چقدر فیبر بیشتری مصرف کنید،فواید بیشتری نصیبتان خواهد شد.

چربیهای سالم بخورید:

چربی های سالم می توانند کلسترول بد را کاهش دهند. میزان کلسترول مفید که از قلب محافظت می کند افزایش دهد و از خطر بروز تصلب شرایین بکاهد

تاثیر تغذیه بر طول عمر

مصرف قند و مواد قندی را کاهش دهید:

یکی از راه های موثر در پیشگیری از پیری زودرس و افزایش طول عمر ،کاهش مصرف قند و مواد قندی می باشد .زیرا مصرف زیاد این مواد نه تنها وزن بدن را افزایش می دهد بلکه باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت و آسیب های پوستی میشود .

درباره نویسنده