الگو شناسی

شماره-1-1

الگو شناسی

الگو شناسی

الگو شناسی

هر طرحی می تواند خطوط راستای مربوط به خودش را داشته باشد .

دراین قسمت ابتدا با شناخت علائم و علامت گذاری روی الگو آشنا می شویم.

سپس به بررسی راستای الگو و پارچه می پردازیم همچنین تلاش می کنیم نحوه انداختن الگو روی پارچه را بیاموزیم .

شناخت علائم

علائم زیر بطور قراردادی برای همه متد ها با مفاهیم توضیح داده شده پذیرفته شده است.

در بسیاری از موارد این علائم را روی الگو های آماده می توان دید که آشنایی با کاربرد

آنها لازم است :(برای یزرگ کردن تصویر روی آن کلیک کنید)

الگو شناسی
الگو شناسی

خط راستا یا گرین Grain

خط راستا (G ) در الگو همیشه با خطی صاف و فلش دار نشان داده می شود

۱ ـ اگر جهت فلش به سمت پایین باشد یعنی قسمت گردن را باید بالا قرار دهید و قسمت باسن در پایین باشد

مانند الگوهای معمولی که می کشیم اما اگر جهت فلش به سمت بالا بود یعنی باید الگو را سر و ته قرار دهید .

دقت به جهت فلش الگو بسیار مهم است در پار چه هایی مثل مخمل ، ساتن که راه وبیراه دارند و سایه

می اندازند حتما باید این فلش ها در یک جهت قرار گیرد . گاهی می خواهیم با مات و براق نشان

دادن پارچه طرحی روی لباس ایجاد کنیم که در این صورت هنگام الگو کشی باید فلش ها درست

رسم شوند و همانطور که طراح در نظر داشته الگو روی پارچه انداخته شود .

و اگر دو سر فلش بود یعنی می توان الگو را سر وته نیز گذاشت .

ادامه

۲ـ خط راستا همیشه باید موازی ترکی پارچه قرار گیرد ( تشخیص ترکی در قسمت آشنایی با طرح پارچه

ـ پارچه ساده توضیح داده شده است ) . در صورتی که قسمتی از الگو باید روی دو لای بسته قرار

گیرد قسمت دولا شده نیز باید موازی تر کی باشد . برای موازی کردن درست باید انتها

و ابتدای خط راستا را با ترکی اندازه بگیریم و باید یک عدد نشان داده شود .

۳ـ در بعضی از طرح ها لازم است الگو روی اریب یا بیراه قرار بگیرد مانند بالاتنه های چپ و راستی

، و یا یقه ها و طرح های دراپه در این صورت طراح روی الگو باید خط فلش دار را اریب و کج بکشد .

۴ ـ در بعضی طرح ها می توان الگو را روی پارچه هم بصورت اریب قرار داد و هم بصورت

صاف مانند دامن های چند ترک و یا زیر یقه انگلیسی جدا که در این صورت دو عدد فلش به شکل ضربدری روی الگو رسم می شود

نکاتی در ارتباط با الگو

اول : پاکتی مخصوص نگه داری الگو تهیه کنید و روی آن این موارد را یاد داشت کنید :

نام فرد ، سن و قد ، شکل طرح که بهتر است کشیده شود ؛ تعداد قطعات الگو حتی سجاف ها و زیر یقه ها , اندازه های اصلی و تاریخ

دوم : بعد از اینکه الگوی اولیه کشیده شد و طرح مورد نظر روی آن پیاده گردید لازم می شود

الگو را از قسمت هایی جدا کنید پس لازم است قبل از چیدن خط راستا را در همه قسمت ها مشخص کنید

سوم : نام و شماره هر قطعه از الگو را روی آن قطعه بنویسید

چهارم : مرکز پشت و جلو را روی الگو مشخص کنید

پنجم : دولای پارچه (F) و اریب و راست بودن آن را مشخص کنید

ششم : نقاط موازنه مشخص شوند : این نقاط روی الگو در جاهایی قرار می گیرند که قطعات الگو در آن نقطه باید پهلوی یکدیگر قرار گیرند

هفتم : اضافه برای درز یا زاپاس: می توان این اضافه هارا بوسیله خطوط در اطراف الگو و یا علامت گذاری در انتهای هر درز مشخص کرد . برای درزهای اصلی و سر تاسری یک و نیم تا دو سانتی متر ؛ درزهای بسته مثل سجاف و مچ نیم سانت ؛ لبه دامن از یک تا ۵ سانت ( برای پارچه های نازک که لبه آنها بالا می ایستد باید بیشتر تو بگذارید)

هشتم : اضافه کردن قد از کمر به پایین لباس برای بلندی پیراهن یا مانتو

نهم : مشخص کردن دگمه خور (فضایی که دگمه و جادگمه نیاز دارند تا وقتی آنها را روی خط مرکزی می دو زیر از لباس بیرون نزنند ). اندازه دگمه خور به اندازه دگمه و کلفتی پارچه بستگی دارد . در پارچه های معمولی اندازه دگمه خور مساوی است با نصف قطر دگمه بعلاوه نیم و برای پارچه های ضخیم بعلاوه یک سانت

دهم : مشخص کردن جای ساسون ها و جیب و محل های چین و ….. که باید بطور صحیح روی پارچه منتقل شوند

نحوه انداختن الگو روی پارچه :

برای مدل های قرینه که راست و چپ طرح یکسان هستند پارچه را باید به طول دو لا کرد

یعنی ترکی دو طرف پارچه روی هم قرار گیرند یطوریکه سمت روی پارچه در داخل قرار گیرد

و الگو به پشت پارچه گذاشته می شود. سپس الگو ها را بر این اساس که روی دو لای

بسته قرار می گیرند و یا دو لای باز بطوریکه پرتی پارچه به حد اقل برسد روی پارچه می گذارند.

در مدل های غیر قرینه که سمت راست با سمت چپ متفاوت است الگو را روی بک لا ی پارچه

و به رو می انداند تا راست و چپ مدل بهم نخورد و اشتباه نشود.

در تصویرشماره ۱ طرح مورد نظر در کمر چپ و راستی است و نیاز به یک الگوی جلوی کامل داریم

پس بعد از کشیدن جلوی کامل مطابق تصاویر ۲ تا ۵ جلو را مدل سازی می کنیم . و برای دامن ترکیبی

از فون شماره ۱ و فون غیرطبیعی انجام می دهیم در این مدل برای سجاف از تور های

تزیینی استفاده می شود لذا در این جا الگوی سجاف در آورده نشده است .

شماره-1-1
شماره-1-1

اما اگر نخواهیم از تور استفاده کنیم باید الگوی سجاف را هم در آورده و برای آن نیز فضایی ایجاد کنیم .

تمام اطلاعات لازم برای هر قسمت راروی الگو می نویسیم و سپس روی پارچه مانندتصویر شماره ۲ قرار می دهیم

-2کپی

در تصاویر ۳ و ۴ برش ژوزفین ( برش افقی زیر سینه) ارائه شده که مطابق تصاویر مدل سازی کرده و روی پارچه می اندازیم

شماره-3
شماره-3

الگو شناسی

 

شماره-4
شماره-4

تصویر شماره ۵ مدل یقه دراپه با آستین آبشاری مدل سازی شده و سجاف جلو بصورت سر خود طراحی شده است

اصولا یقه های دراپه سجاف سر خود هستند تا هنگام افت و ریزش یقه درزی پیدا نباشد

همچنین قسمت جلو لباس باید روی دولای اریب پارچه قرار گیرد که در تصویر شماره

۶ این موضوع نشان داده شده همانطور که مشخص شده پرتی پارچه در این مدل ها زیاداست .

-5

الگو شناسی
الگو شناسی

منبع:,ودیعه

درباره نویسنده